- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
De Belgische non-food markt heeft het jaar 2014 positief kunnen afsluiten. In het vierde, en belangrijkste, kwartaal was er een groei van 1,9%, blijkt uit het laatste GfK Retail Report. Veel reden om te juichen is er echter niet, want deze groei komt bijna volledig van de smartphoneverkoop.
Telecom: beste kwartaal ooit
Het is vooral de lancering van de nieuwe iPhones die de smartphoneverkoop explosief deed stijgen in het laatste kwartaal. Meer zelfs, Q4/2014 was het beste kwartaal ooit voor het telecomsegment. De omzet bedroeg meer dan 300 miljoen euro en dat is vooral te danken aan het succes van smartphones. Er werden immers 40% meer “slimme telefoons” verkocht in vergelijking met vorig jaar.
Alle andere segmenten gaan acheruit
Het succes van telecom is zo groot dat het eigenlijk heel het jaar voor non-food redt, want alle andere non-food segmenten gingen achteruit in Q4. Zelfs de kleine huishoudtoestellen, die het traditioneel goed doen tijdens de feestdagen, groeiden niet. Zonder het telecomsegment zou er een algemene daling van -2% geweest zijn.
De meeste waarde ging verloren bij de Mediatablets, terwijl ook CD’s, DVD’s, televisietoestellen en digitale camera’s achteruit gingen. Ook de Doe-het-zelf-sector heeft een moeilijk jaar achter de rug: een beperkte groei in december kon het jaar van de DHZ-ketens gelukkig nog enigszins redden. De enige groeier buiten telecom zijn de smartphone-accesoires, mobile & desktop computing en computerschermen.
Grote winnaar: e-commerce
Naast de smartphones, ziet GfK in zijn Retail Report nog één grote winnaar in 2014: het internet. “De online verkoop van technologische consumer goods versnelt alsmaar en is met bijna 30% gegroeid. Tegen dit tempo zullen we de grens van 10% marktaandeel overschrijden in 2015! Daarmee lopen we nog altijd ver achter op onze buurlanden, dus we verwachten dat deze groei nog zal toenemen in de toekomst”, klinkt het bij GfK.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?