- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Naar aanleiding van een Duits onderzoek dat aangaf dat er glyfosaat in vrijwel alle biermerken zit, laait de discussie rond de onkruidverdelger weer hoog op.
Het Monsanto- product wordt in ons land vooral verkocht onder de merknaam Round’Up, verdeeld door Scotts. De vergunning van het product loopt af in juni en nadat de EFSA, de Europese commissie voor de voedselveiligheid zijn goedkeuring al gaf, zal het Europees Parlement op 7 maart beslissen of het de populaire onkruidbestrijder zal blijven vergunnen voor de volgende 15 jaar.
Vandaag duiken in de pers echter weer hardnekkige berichten op over nieuwe onderzoeken over glyfosaathoudende producten. Radio I wijdde er vorige vrijdag al een kort item aan in het programma ‘Nieuwe feiten’ en ook De Morgen zorgde al voor enige paniek. Of glyfosaat nu werkelijk kankerverwekkend of hormoonverstorend is vroegen we aan Professor Jan Tytgat, toxicoloog aan de KULeuven.
Professor Tytgat geeft aan dat de consument zich niet meteen zorgen moet maken dat hij zijn met liefde gekweekte kolen en tomaten nu meteen in de vuilnisbak moet kieperen. Tytgat: “Er zijn de laatste jaren al heel wat wetenschappelijke artikelen opgedoken over glyfosaat, die als gemeenschappelijk kenmerk hebben dat ze elkaar tegenspreken en vaak met een korreltje zout moeten genomen worden. Onlangs is er een echter een onderzoek verschenen van twaalf onafhankelijke wetenschappers die duidelijk stellen dat de beslissing toch wel met de nodige voorzichtigheid zal moeten genomen worden. Als er zich problemen zouden stellen, zal dat echter te maken hebben met bijzonder grootschalig gebruik. De consument heeft vandaag dus echt geen reden om zijn Round’Up op het schap te laten staan.” Dit werd ons ook bevestigd door Piet De Langhe van Comeos. Fevia liet ons ondertussen weten het grootste vertrouwen te hebben in het oordeel van de EFSA.
Bij Scotts konden we momenteel niemand bereiken voor een reactie.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?