- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Het Belgische chocolademerk Godiva wil wereldwijd 2.000 koffiebars openen. Daarvoor is het bedrijf momenteel op zoek naar een investeerder. De uitbreiding kadert binnen Godiva's plan om haar inkomsten tegen 2024 te vervijfvoudigen. Dat schrijft Financial Times.
Naast Coca-Cola en JAB Holding die afgelopen jaar fors investeerden in de overnames van koffieketens Costa Coffee en Pret A Manger, stort nu ook het Belgische Godiva zich op de koffiemarkt. Het bedrijf dat al een veertigtal koffiebars in zijn bezit heeft, waaronder in het Londense Harrods, wil dat aantal nu fors optrekken en is van plan om 2.000 koffiebars te openen in grote wereldsteden. Concreet zal 1/3 van de vestigingen (140 - 230m2) neerstrijken in Noord-Amerika, 1/3 in Azië en 1/3 in de rest van de wereld. Het filiaal in New York, dat als eerste op de planning staat, zal de komende lente zijn deuren openen.
Om de expansie te bekostigen, is Godiva, via bankiers bij de Morgan Stanley bank, op zoek naar potentiële strategische investeerders voor een mogelijke transactie van meer dan 1 miljard dollar, zo schrijft Financial Times. Mogelijk zou het chocolademerk In ruil daarvoor zijn Japanse vestiging, die het momenteel minder goed doet, verkopen, al zou Godiva wel nog steeds de controle van het merk blijven behouden. Toch blijft het voorlopig nog even gissen tot een deal officieel rond is.
Deze uitbreiding kadert binnen het plan van Godiva om tegen 2024 de inkomsten van het bedrijf te vervijfvoudigen, zo vertelt Annie Young-Scrivner, CEO van Godiva, aan Financial Times. Daarbij benadrukt ze dat deze investering een logische keuze is, aangezien koffieconsumptie de komende jaren zeker nog zal toenemen.
Klein detail: Godiva wil haar roots als chocolademerk niet verloochenen en zal daarom ook warme chocolademelk, koekjes, of zelfs aardbeien met chocolade aanbieden in zijn koffiebars.
Foto: Website Godiva
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?