Google investeert 550 miljoen dollar - bijna een half miljard euro - in de Chinese e-commercegigant JD.com. Hiermee wil de Amerikaanse internetreus een betere toegang krijgen tot de snelgroeiende e-commercemarkt in Azië. Omgekeerd wil de Chinese groep - via onder andere Google Shopping - producten van de marktplaats op de Amerikaanse en de Europese markt brengen.

De investering is een onderdeel van een bredere strategische alliantie. “Door de expertise van JD.com inzake supply chain en logistiek te combineren met onze technologische kracht, willen we onderzoeken hoe we retailers nieuwe mogelijkheden kunnen aanbieden om hun klanten een naadloze shoppingervaring te verzekeren”, zegt Google in een blog.

JD.com is één van China's grootste internetwinkels met in 2017 een omzet van omgerekend 48 miljard euro. Met zijn investering krijgt Google krijgt een aandelenbelang van minder dan 1%. Ook Walmart heeft een kleine participatie. Een van de grootste aandeelhouders is, met 20%,  het Chinese technologische bedrijf Tencent, dat bijzonder prominent is op de internetmarkt.

Voor Google is hier vooral Google Shopping van belang. Dat is een marketingprogramma binnen de zoekmachine. In de zoekresultaten worden reclames getoond, die foto’s, beschrijvingen en prijzen bevatten. In tegenstelling tot JD.com is het evenwel geen marktplaats.

Met de alliantie wil JD.com sneller buiten China en Zuidoost Azië groeien. Het bedrijf maakt er geen geheim van dat het ook in Noord-Amerika en Europa actief wil zijn. Eerder dit jaar kondigde het aan dat het in 2019 in Frankrijk van start wil gaan, om nadien naar het Verenigd Koninkrijk en Duitsland, en uiteindelijk heel Europa uit te breiden. Daarbij is het de bedoeling dat JD.com zijn producten via Google Shopping promoot.

Omgekeerd wil Google via JD.com toegang krijgen tot de (Zuidoost) Aziatische markt, een van de snelst groeiende e-commerce regio’s in de wereld. Volgens Google zullen consumenten in die regio tegen 2025 maar liefst 88 miljard dollar per jaar online besteden. In China zelf zou het voor beide bedrijven zeer moeilijk zijn om samen te werken: Google en de verschillende diensten worden uit dat land geweerd omdat de Amerikaanse groep weigert om de zoekresultaten te censureren zoals de Chinese wet het voorschrijft.

Google kondigde overigens onlangs aan om ook met Carrefour te gaan samenwerken. Franse consumenten zullen vanaf volgend jaar hun boodschappen kunnen doorgeven via Google-platformen zoals Home, Assistant en het Franse Google Shopping.