- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Na enkele moeilijke jaren komt Greenyard stilaan terug boven water. Na een erg sterk coronajaar zet de Belgische groenten- en fruitreus zijn groei ook in het nieuwe boekjaar verder.
Opluchting in het hoofdkwartier van Greenyard: het herstelplan werpt kennelijk zijn vruchten af. Terwijl de onderneming volop profiteerde van de corona-crisis en van de Belgische consument die thuis aan het koken sloeg, zet de groei zich nu ook in het nieuwe boekjaar door. Een aanwijzing dat het herstel minstens gedeeltelijk verder gaat dan de bonus die de pandemie opleverde. De omzet van Greenyard steeg tussen april en juni tot 1,17 miljard euro, een groei van 1,19%. De afdeling ‘Fresh’ groeide met 1,2%, tot 970,2 miljoen euro. Drie vierde van de inkomsten in dit segment was afkomstig van het geïntegreerde klantmodel met zijn retailklanten. Dat leverde een stabiele marge op, zegt het bedrijf in een persbericht. De categorie ‘long fresh’, die van de lang bewarende groenten en fruit, groeide het sterkst, met 5,4%. Door de geleidelijke afbouw van de coronamaatregelen steeg het aandeel van de foodservice van 17% naar 25%. Verder profiteerde Greenyard van een verbeterde productmix: convenienceproducten en (vriesvers) fruit maken nu 31% uit van de totale omzet van deze bedrijfstak.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?