iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Enkele jaren geleden leek er geen rem te staan op de groei van plantaardige producten, vandaag koelt het succes af. Onder meer vleesvervangers hebben het moeilijk. Wat is er aan de hand?
Is de hype voorbij? Plantaardige voeding zit nog altijd in de lift, maar een stuk minder dan voorheen, geven cijfers van NielsenIQ aan. De verkoop van plantaardige voedingsmiddelen in België steeg in 2022 met 0,5% tot 163,3 miljoen euro, blijkt uit een rapport van The Good Food Institute Europe dat de gegevens van het onderzoeksbureau onder de loep nam. Tussen 2020 en 2022 was er een beperkte groei van 0,5% per jaar. De populairste categorie bij plantaardige producten? De melkvervangers, met sojamelk als koploper (49% van de omzet), die in 2022 net geen 60 miljoen euro omzet haalden. De laatste jaren zit de verkoop ervan wel in dalende lijn, geven de cijfers van NielsenIQ aan (-4% in 2021, -1% in 2022). Tweede in rij zijn plantaardige vleesvervangers, met 54,4 miljoen euro omzet. Derde is plantaardige yoghurt met 31,4 miljoen euro. Die laatste groeide in 2022 ook het sterkst, met 4%. België staat op de achtste plaats wat betreft de totale verkoopwaarde van plantaardige voedingsmiddelen in Europa, maar op de zesde plaats wat betreft de gemiddelde uitgaven voor plantaardige voedingsmiddelen per inwoner. Plantaardige voeding is dus populair, maar er is nog groeimarge. Dat bewijzen zowel Nederland als Duitsland, waar de uitgaven per inwoner meer dan de helft hoger liggen.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?