- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
De Nederlandse webwinkel Wehkamp heeft woensdag in Zwolle het grootste geautomatiseerde e-commerce distributieplatform ter wereld geopend. Het DC, dat ook België belevert, werd ingehuldigd door Koning Willem-Alexander.
In de meeste logistieke centra voor de e-commerce gebeurt het samenstellen van de orders (het ‘picken’) en de verpakking handmatig. Dit systeem is volgens de meeste uitbaters van webshops de meest flexibele manier van werken. Maar Wehkamp heeft gekozen voor een volledige automatisering.
Volgens Gert van de Weerdhof, de CEO van Wehkamp, werkt dat veel sneller en nauwkeuriger: binnen 30 minuten na plaatsing van een bestelling staat een pakketje klaar voor verzending. En de kans op fouten is tot bijna nul gereduceerd. Daarnaast gaat volgens hem de afhandeling van retourzendingen sneller en makkelijker.
Same day delivery
‘Same day delivery’ is één van de belangrijkste verbeteringen die Wehkamp dankzij het nieuwe distributiecentrum kan aanbieden. Klanten krijgen vanaf dit najaar hun pakketje nog dezelfde dag op iedere locatie in Nederland geleverd. Of ook België dezelfde dag wordt beleverd, is niet medegedeeld. Nu geldt voor ons land: voor 23 uur besteld, binnen de twee werkdagen geleverd.
Het geautomatiseerde magazijnsysteem heeft bijna 480.000 zogenoemde ‘picklocaties’ waar de diverse artikelen liggen opgeslagen. Ze worden opgehaald door 468 geautomatiseerde shuttles. Er kunnen zo’n 12.350 items per uur gepikt worden op de locaties. Dat is vier keer zo snel als in het huidige distributiecentrum in Dedemsvaart.
Vier miljoen items
In het nieuwe centrum met een oppervlakte van 53.000 m² is er capaciteit voor 4 miljoen producten. Het vervangt Dedemsvaart, dat sinds 1960 dienst heeft gedaan. Wehkamp heeft nog een Logistiek Service Centrum in Maurik. Daar worden de grote artikelen zoals meubels, witgoed en bruingoed gestockeerd en verdeeld. De logistiek van dergelijke grote items is veel moeilijker te automatiseren.
Lifestyle
In 2014 heeft Wehkamp 18 miljoen producten online verkocht, wat overeenkomt met circa 7 miljoen pakketten. In de webshop zijn er 180.000 items van meer dan 200 verschillende merken. In totaal hebben 1,7 miljoen Nederlanders en Vlamingen een persoonlijke account bij Wehkamp. Die is de laatste jaren hard gegroeid tot de grootste lifestyle webwinkel van Nederland.
In de komende jaren verwacht de onlineverkoper, onder andere dankzij het nieuwe DC, te groeien met dubbele cijfers. Volgens van de Weerdhof zal de Nederlandse consument over 10 jaar de helft van al zijn aankopen online doen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?