Gondola
- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Gondola
#6 Drie jaar na de coronapandemie vond in Düsseldorf opnieuw EuroShop plaats, één van de grootste retailbeurzen ter wereld en daarom ook één van de afspraken die we absoluut niet wilden missen. Onze redactie maakte een selectie van de belangrijkste innovaties. Ontdek ze in onze serie. Nu is het aan Hanshow dat onder meer zijn elektronische etiketten voorstelde.
Kunnen we in het geval van het elektronische etiket echt nog van een innovatie spreken? Het principe is gekend, de technologie bewijst al lang haar kwaliteiten. Maar de vooruitgang is niet te stuiten, en zo hadden we meteen een goede reden om een bezoek te brengen aan de stand van Hanshow, een Chinese fabrikant die bijzonder goed aangeschreven staat bij de Europese retailers, met onder meer Ahold Delhaize, Intermarché, louis delhaize en Jumbo als klanten. Natuurlijk maakt het effect van de grootformaatetiketten voor de groente- en fruitafdeling, die reeds bij Delhaize en louis delhaize Open Market zijn geïnstalleerd, indruk op de bezoekers omwille van de duidelijkheid, maar ook door het slimme railmontagesysteem, met als resultaat dat er gemakkelijk met de panelen kan worden geschoven om ze in lijn te brengen met de producten. Maar Hanshow gebruikte op EuroShop 2023 nog een ander argument, met name het milieu. De Chinese fabrikant presenteerde in dat verband HiLPC, een nieuw communicatieprotocol dat beantwoordt aan de behoeften van intelligente en hoogperformante terminalsystemen, waardoor retailers hun processen kunnen digitaliseren en tegelijk hun energieverbruik en CO2-voetafdruk kunnen verminderen.
Het bewijs wordt geleverd met thermische sensoren in de vorm van tags die in koelmeubels worden aangebracht om realtimetemperatuurmetingen door te geven die tot op een tiende van een graad nauwkeurig zijn, gehost worden in een Software as a Service-functionaliteit (SaaS) van een cloudplatform, en die indien nodig waarschuwingen kunnen genereren via e-mail of een ander gewenst kanaal.
Hanshow presenteerde ook de nieuwste toevoeging aan zijn Nebular-familie van elektronische tags, met name een ‘price tag’ die speciaal is ontworpen voor de doe-het-zelfsector. Ondanks het feit dat deze bijzonder geminiaturiseerd is blijft hij toch leesbaar. Hij kan bevestigd worden aan elk displaystaafje, terwijl hij doorheen de inkeping in de verpakkingen kan. Maar Hanshow was ook aanwezig op een gebied waar het minder werd verwacht, namelijk dat van de permanente inventarisatie in de rekken. Het snel identificeren van stock-outs is een grote uitdaging voor elke retailer en veel exposanten presenteerden hun eigen oplossingen daarvoor, gebaseerd op hun eigen originele technologische knowhow, de ene al meer gesofisticeerd dan de andere. De tool van Hanshow is geminiaturiseerd en op dit moment operationeel in betaversie. Zozeer zelfs dat we menen te hebben begrepen dat de technologie in demonstratie is geplaatst in het hoofdkantoor van een grote Belgische retailer…
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?