- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Is het binnenkort afgelopen met de hard seltzer in België? Waarschijnlijk wel, volgens de laatste cijfers van NielsenIQ over het afgelopen jaar (cijfers eind maart 2023). Het segment is namelijk met 44% in waarde gedaald, en dat uitsluitend door een daling van de verkochte hoeveelheid.
De categorie heeft in één jaar tijd de helft van zijn volume verloren! De hard seltzer, een licht alcoholhoudend bruiswater met verschillende smaken, was in de zomer van 2021 in België met veel bombarie aangekomen, na een doorslaand succes in Canada en de Verenigde Staten vanaf 2019. Voorgesteld als een alternatief voor bier, wijn of zelfs alcohol, sloot de hard seltzer aan bij de trend naar alcoholarme dranken. Enkele Belgische start-ups, waaronder Lano, Hïvy en Nysa, waren mee op de kar gesprongen. Gezien het groeiende succes aan de andere kant van de Atlantische Oceaan, lieten zelfs de grote namen in de sector zoals Diageo, AB InBev en Coca-Cola zich ertoe verleiden. Ondertussen, in 2023, maken verschillende Amerikaanse merken melding van de afname van de verkoop. Wie nauwkeurig in de schappen van de grote retailers in België op zoek gaat, ziet dat veel van de producten in kwestie niet langer verkrijgbaar zijn. Carrefour vertrouwt nog steeds op zijn merk Vybz, het enige huismerk van hard seltzer. Delhaize biedt het merk White Claw aan, en Albert Heijn zet in op het merk Stëlz. De echte balans zal waarschijnlijk na de zomer van 2023 worden gemaakt, maar het lijkt erop dat de toekomst van de hard seltzer stilaan in het gedrang komt.
Dit artikel komt uit de april editie van Gondola Magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?