- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Elke maand houdt Gondola Magazine in samenwerking met Brandialog een enquête onder 500 consumenten. In het nummer van maart peilden we naar de reactie van de Belgische consument op het paardenvleesschandaal. De Belgische antwoorden werden vervolgens vergeleken met de Britse reacties die onze collega’s van The Grocer verzamelden.
Over het algemeen lijkt de consument nog vertrouwen te hebben in hun supermarkt. Sceptici zijn in zowel België als in het Verenigd Koninkrijk in de minderheid. Ten opzichte van vleesproducten uit de supermarkt is het wantrouwen echter wel recent toegenomen.
De consumenten tillen ook zwaar aan fraudezaken. 48,3% van de Belgen denkt dat dit schandaal slechts het topje van de ijsberg is, tegenover 44% in het Verenigd Koninkrijk. 38,4% van de Belgen zegt weinig verrast te zijn door de recente onthullingen. Maar vertrouwenscrisis of niet, de consument verandert zijn koopgedrag niet fundamenteel. Als er vermoedens zijn van fraude, is dat vooral bij verwerkte of bevroren producten en bij geïmporteerd vlees.
Zijn consumenten dan bereid meer te betalen om er zeker van te zijn dat een product conform de regelgeving is? Toch niet. De overgrote meerderheid van de Belgische consumenten (77,7%) zegt nee, nog meer dan de Britten (50%).
Bekijk de complete resultaten van het onderzoek in Gondola Magazine van maart. Bent u nog niet geabonneerd? Klik dan hier!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?