- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De omzet van HelloFresh is vorig jaar met maar liefst 41% gegroeid tot 1,3 miljard euro. Toch worden onderaan de streep nog rode cijfers geschreven. Die zijn aan de Verenigde Staten – zijn grootste markt - te wijten, want daarbuiten kon de maaltijdboxbezorger wel winstcijfers noteren.
“We kijken terug op een succesvol vierde trimester en volledig jaar 2018, met een forse groei en een significante verbetering van de winstgevendheid”, zegt Dominik Richter, CEO en medeoprichter van HelloFresh. Tijdens het vierde kwartaal werd de kaap van de 2 miljoen actieve klanten gerond (+41%) en werden 54,7 miljoen maaltijden bezorgd (+38%).
HelloFresh, dat naar eigen zeggen de wereldwijde marktleider is op gebied van maaltijdboxen, is actief in Duitsland, België, Nederland, Luxemburg, het VK, Oostenrijk, Zwitserland, Australië, Nieuw Zeeland, Canada en de Verenigde Staten. Die laatste is zijn grootste markt, met een omzet van 733 miljoen euro. Dat is een groei van 34%. Daarbuiten was de omzet 544 miljoen, een stijging met ruim 50%.
Het verlies (EBITDA) in 2018 bedroeg 56 miljoen euro. Dat is 14 miljoen minder dan in 2017. In de VS boekte HelloFresh een verlies 34 miljoen, maar het segment ‘International’ kon voor het eerst een jaarwinst noteren van 14 miljoen (tegen een verlies van 9,5 miljoen in 2017).
HelloFresh is sinds november 2017 beursgenoteerd. Na de bekendmaking van deze (voorlopige) resultaten klom het aandeel met ongeveer 5%, om nadien af te zwakken tot +2,5%. De beleggers zijn dus niet echt onder de indruk van deze resultaten.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?