- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De Amsterdamse start-up dobbi maakt komaf met bezoekjes aan de stomerij en lanceert zijn eigen digitale was-leverdienst. PostNL en Henkel investeren bovendien mee in het concept en hopen zo tegemoet te komen aan de grote vraag naar on-demand diensten.
Als het van de Amsterdamse start-up dobbi afhangt, komt er einde aan de tijdrovende bezoekjes aan de stomerij. Dankzij de nieuwe digitale was-leverdienst dobbi, in samenwerking met Henkel en PostNL, kunnen consumenten binnen de 48 uur hun kleren laten wassen, stomen, strijken en vouwen. Het enige wat ze daarvoor moeten doen, is aangeven wat er precies met hun kleding moet gebeuren (Wash&Fold of Dry Cleaning&Ironed), en aanduiden wanneer hun kledij opgehaald en geleverd kan worden. Dat kan telkens tussen 8 uur ’s morgens en 20 uur ’s avonds. Een chauffeur van PostNL komt vervolgens de vuile was ophalen, brengt hem naar de stomerij en brengt de propere was uiteindelijk terug binnen de 48 uur.
Henkel en PostNL investeren mee in het concept. Een bewust keuze, aangezien on-demand diensten steeds belangrijker worden voor de consument, zo benadrukt Thomas Schuffenhauer, head of corporate venturing bij Henkel Laundry & Home Care. “Tegenwoordig verwachten mensen niet alleen hoogwaardige producten, maar willen ze ook de beste service om aan hun behoeften te voldoen in een wereld in verandering. Daarom zijn we verheugd om onze strategische samenwerking met dobbi aan te kondigen”, vertelt Schuffenhauer.
Het idee om een digitale was-leverdienst op te richten, vloeit voort uit het verlangen naar meer convenience. Maurits Tiethoff die vijf jaar geleden Bubble&Stitch, een 24/7 stomerij, oprichtte, wilde zijn klanten meer comfort bieden en richtte begin 2017 een service-aan huis op, in samenwerking met PostNL. Maar nu gaat Tiethoff nog een stapje verder met zijn digitale was-leverdienst dobbi, die in het verleden al uitvoerig werd getest door PostNL. “Gezien de eerste resultaten zijn wij dan ook overtuigd van de potentie van dobbi”, klinkt het bij PostNL.
Voorlopig is Dobbi enkel beschikbaar voor inwoners van Amsterdam, maar vanaf de zomer zou de dienst uitbreiden naar meer steden. “Ons doel is om binnen een jaar iedereen in Nederland te kunnen helpen met het wassen, strijken, vouwen en stomen van kleding”, vertelt van Pelt. De dobbi app is bovendien te downloaden in de App & Playstore.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?