/
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
/
De heropening van een winkel van kledingzaak Pimkie in De Panne zet kwaad bloed bij ex-werknemers. De keten werd in maart failliet verklaard en 136 werknemers wachten nog altijd op hun loon. Toch heropende de winkel in juni. Naar verwachting zullen er meer winkels heropenen.
“Een schandaal”, zo noemen bepaalde ex-werknemers van het failliete Pimkie het. Terwijl de werknemers nog altijd wachten op hun laatste loon opende in juni een winkel van de keten ging in juni de winkel in De Panne opnieuw open. Onaanvaardbaar voor de voormalige werknemers, die ruggensteun krijgen van de vakbonden, die willen nagaan of een heropening van de winkel juridisch wel kan. Ze kijken naar de Franse onderneming Diramode – bekend van onder meer groep Mulliez, Decathlon, Kiabi, Auchan en Midas – dat eigenaar is van het merk, dat in België in franchise uitgebaat werd door de onderneming Belsay. Belsay is sinds enkele maanden failliet, waardoor alle winkels sloten en iedereen op straat belandde. Het faillissement was volgens de directie te wijten aan de forse omzetdaling van de voorbije jaren, die een finale duw kreeg door de pandemie. Met de heropening van de winkel in De Panne wil het Franse moederhuis de activiteit in ons land heropstarten. Daarvoor werd in juni een vennootschap gestart, waarvan Frédéric Mulliez (groep Mulliez) de enige bestuurder is. De vakbonden verwachten dat er de komende tijd nog meer winkels van Pimkie zullen heropenen. Volgens hen wil groep Mulliez zijn verantwoordelijkheid bij het faillissement ontlopen en niet opdraaien voor de gemaakte schulden. Gondola kon niemand bij groep Mulliez bereiken voor commentaar.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?