De Zweedse modegroep Hennes & Mauritz (H&M) lanceert dit najaar een nieuwe winkelformule onder de naam Arket. Een Brusselse vestiging staat al op de planning.

Na H&M, COS, & Other Stories, Monki, Weekday, Cheap Monday en H&M Home, gaat de groep H&M dit jaar nòg een winkelformule op de markt brengen. Het gaat om Arket, dat al het achtste merk wordt van de fashion retailer.

Arket zal een brede selectie van “essentials” bieden voor mannen, vrouwen en kinderen. De focus zal in de winkels liggen op kwaliteit en eenvoudige, tijdloze ontwerpen. De kleren bij Arket zullen hoger geprijsd zijn dan bij H&M, en je zal er ook externe merken en interieurartikelen terugvinden.

Opvallend is dat de winkels van Arket ook, waar mogelijk, een café zullen omvatten. Deze cafés zullen gebaseerd zijn op de Scandinavische moderne keuken (de zogenaamde ‘New Nordic Kitchen’) en zijn visie rond kwaliteitsingrediënten, puurheid en gezondheid.

Eerst Londen, dan Brussel

De eerste Arket-winkel zal in de vroege herfst van dit jaar opengaan in Londen. Dan wordt het merk ook meteen online gelanceerd in 18 Europese markten. Kort daarna volgen nog fysieke vestigingen in Brussel, Kopenhagen en München.

 

Diversifiëring

Met de nieuwe winkelketen, zet H&M verder in de diversifiëring van zijn merkenportefeuille. Waarom de groep voor die strategie kiest, blijkt duidelijk uit de laatste kwartaalcijfers van H&M. Daarin zegt de retailer dat COS, & Other Stories, Monki, Weekday, H&M Home en de H&M-webshop positief blijven evolueren.

De winkels van H&M, het grootste merk van de groep waarmee het aanwezig is in 65 landen, deed het dus minder goed. Al laat de groep ook weten dat het een nieuwe look aan het ontwikkelen is voor het flagshipmerk.

Verder wil H&M blijven inzetten op omnichannel, door online verkoop en fysieke winkels zo goed mogelijk te combineren. De groep zegt ook te investeren meer logistiek te zullen automatiseren, om sneller en flexibeler te kunnen inspelen op de markt, die almaar sneller verandert.

In totaal boekte de groep vorig jaar een omzet van 223 miljard Zweedse kronen (23,6 miljard euro), goed voor een stijging van bijna 7%. In België steeg de omzet van H&M naar 4,4 miljard kronen (465,8 miljoen euro).

 

(foto: Wikimedia Commons)