iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Na in het vorige kwartaal verlies te hebben geleden, is de Zweedse modeketen H&M erin geslaagd zijn nieuwe boekjaar met winst te beginnen. Dat blijkt uit de kwartaalresultaten die het bedrijf donderdag heeft bekendgemaakt.
De omzet van de groep H&M is in het eerste kwartaal van het boekjaar (december-februari) met 12% gestegen tot 54,9 miljard Zweedse kronen (4,9 miljard euro). Dat maakte het kledingbedrijf vandaag bekend. De brutomarge bedroeg 47,2% tegen 49,3% in dezelfde periode vorig jaar. Terwijl analisten verdere verliezen hadden verwacht, wist de nummer 2 in de sector (ver achter Inditex) uiteindelijk een nettowinst te boeken van 540 miljoen kronen (47,8 miljoen euro). De operationele winst bedroeg tenslotte 725 miljoen kronen (64,2 miljoen euro), wat overeenkomt met een operationele marge van 1,3%. "Hoewel de wereld om ons heen uitdagend blijft, zien we het binnen verschillende domeinen de goede kant op gaat", aldus CEO Helena Helmersson. "De H&M groep blijft sterk, met een robuuste financiële positie, een stabiele kasstroom en een goed uitgebalanceerde voorraad. Ons verhoogde investeringsniveau (...) plaatst ons in een goede positie om een duurzame en winstgevende groei voort te zetten. De start van het jaar laat zien dat we verdere stappen hebben gezet op weg naar ons doel om vanaf volgend jaar een operationele marge van 10% te behalen.”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?