- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
In 2018 lanceerde H&M verschillende testen om klanten een inspirerend, relevant en gemakkelijke shoppingbeleving te bezorgen. Met deze nieuwe winkelconcepten wil de winkelketen het gat tussen online en offline shoppen wegwerken.
Zoals verschillende bedrijven zoekt H&M naar manieren om de grens tussen online en offline winkelen weg te werken. Om dat mogelijk te maken voerde de winkelketen vorig jaar tal van tests uit. Het doel? Het merk moderniseren en haar klanten inspireren via betere diensten en een gamma dat is aangepast aan het lokale cliënteel. Het bedrijf experimenteerde daarbij onder meer met een nieuwe look voor de binnen-en buitenkant van de winkel, het gamma, en de algemene look en feel van de winkels.
De testen zullen dit jaar verdergezet worden in een poging om de sfeer in de winkels persoonlijker en warmer te maken. Bovendien pakt de winkelketen ook uit met technologische snufjes die het personeel en de klanten moeten helpen om hun weg in de winkel, en bijgevolg ook hun favoriete outfits en accessoires, gemakkelijker te vinden.
Concreet vonden de pilots plaats in Stockholm (sinds november 2017 en augustus 2018), Uppsala (sinds november 2018), Madrid (sinds november 2018) en Londen (sinds december 2018). Naast kleding en accessoires vinden klanten bovendien ook externe merken in de testfilialen. Denk bijvoorbeeld aan het café It’s Pleat, een bloemenwinkel, check-out diensten, herstellingsdiensten en zelfs een inspirerende digitale muur waar consumenten hun favoriete H&M-spullen kunnen delen onder #HMxME.
"Dankzij deze winkels kunnen we nieuwe concepten en activiteiten uittesten en ontdekken zodat we onze winkels inspirerender kunnen maken en onze klanten een geweldige beleving kunnen aanbieden. We kijken ernaar uit om deze testen, waarbij we de kracht van een internationaal merk in combinatie met een persoonlijke touch en lokale relevantie testen, continue te evalueren. We lanceren bovendien ook digitale diensten en features om onze fashion fans een inspirerende en vlotte shoppingbeleving te geven die in lijn ligt met onze omnichannel strategie”, verklaart Frederik Olsson, managing director bij H&M.
Verder heeft H&M ook aan het digitale aspect gedacht. Zo breidde het bedrijf haar click&collect service uit en introduceerde het een digitale tool in haar winkels waarmee klanten kunnen ontdekken wat er beschikbaar is in een specifiek filiaal of in naburige winkels.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?