Het aantal besmettingen met de omikron-variant zal volgens virologen de komende weken enkel toenemen. Daarom bereiden retailers verschillende scenario’s voor om niet zonder personeel te vallen. Een overzicht.

Lidl

Smart discounter Lidl heeft vijf kritische scenario’s met bijbehorende maatregelen vastgesteld voor mogelijke personeelstekorten in de winkel. Zo zullen er afhankelijk van het scenario bepaalde diensten geschrapt, openingsuren verminderd of winkels zelfs volledig gesloten worden. "We hadden dit plan opgesteld voor het einde van het jaar, toen de schoolvakantie werd verlengd. De omicron-variant zou ons ertoe kunnen aanzetten deze in de komende twee weken in te voeren”, vertelde Lidl-woordvoerster Isabelle Colbrandt aan De Standaard. "We hopen dat het geen acute crisis wordt, maar we willen op alles voorbereid zijn."

Lidl overweegt verschillende scenario's:

  • 15% van het personeel is afwezig in een winkel: het bakkerijteam wordt verminderd.
  • 20% van het personeel afwezig: geen vers brood meer in de winkel in kwestie.
  • 30% van het personeel afwezig: geen non-food promoties meer.
  • 40% van het personeel afwezig: de openingstijden worden ingekort.
  • 50% van het personeel afwezig: sluiting van de winkel en overplaatsing van het resterende personeel naar andere locaties om andere teams te versterken.

Colruyt

"We hebben verschillende scenario's voorzien, maar sluiting van afdelingen of winkels hoort daar niet bij", zegt Nathalie Roisin, woordvoerster van Colruyt. "Wij zijn uiteraard getroffen door de besmettingsgolf, zoals de hele maatschappij, maar de situatie is momenteel vrij stabiel. We beschikken gelukkig over voldoende middelen om van dag tot dag, of zelfs van uur tot uur, te reageren op een mogelijk groot tekort aan personeel in sommige van onze verkooppunten.” In noodgevallen kan de keten ook rekenen op interimkrachten of jobstudenten om haar teams te versterken, of kan het een beroep te doen op werknemers van haar centrale diensten. "Dit is hetzelfde soort maatregelen die wij nemen in drukke periodes zoals eindejaar.”

Carrefour

Hetzelfde geldt voor Carrefour, waar sluitingen evenmin op de agenda staan. "Het absenteïsme is inderdaad voelbaar, maar het is vrij stabiel en dat is het al enkele maanden”, verzekert woordvoerster Siryn Stambouli ons. De Franse retailer voorziet drie soorten maatregelen om het personeelstekort in zijn winkels op te vangen: nieuw personeel aanwerven (uitzendkrachten, studenten, contracten van langere duur), zijn "vliegende teams" naar de winkels sturen die daarom vragen en werknemers van het hoofdkantoor vragen om in een verkooppunt te gaan helpen.

Delhaize

Delhaize kijkt ook naar aanwervingen als oplossing, maar vertrouwt vooral op zijn programma “Helping Hands”, waarbij kantoorpersoneel naar de winkels en distributiecentra wordt gestuurd om de toename van het personeelstekort op te vangen. Een programma dat momenteel op volle toeren draait. "Tijdens de feestperiode gaat het om ongeveer 150 collega's die hierbij betrokken zijn. Op dit moment zijn het er meer dan 300”, verklaart woordvoerster Karima Ghozzi, terwijl ze benadrukt dat de situatie nog steeds onder controle is. "Onze activiteiten gaan gewoon door en er staan geen sluitingen op de agenda. Het is belangrijk dat iedereen kalm blijft. Het ergste wat in dit stadium kan gebeuren, is het ontstaan van hamstergedrag. Dat zou alleen maar onnodige druk op onze teams leggen.”