Hoeveel mag een eindejaarsdiner kosten? Wat eten we wel en niet graag? En waar doen we onze inkopen? Radio 2 deed bij zijn luisteraars een onderzoek naar de shoppinggewoonten voor het eindejaar. Pierre-Alexandre Billiet, CEO van Gondola, geeft tekst en uitleg.

2.330 mensen namen deel aan een online enquête waarin Radio 2 peilde naar hun koopgedrag voor kerst. Ze kregen een resem vragen voorgesteld, waaronder: waar doet u uw aankopen? Het overgrote deel van de consumenten (93,5%) geeft aan naar de supermarkt te gaan. Slechts 5% bestelt online en gaat de bestelling in de winkel afhalen. De rest (1,5%) bestelt online en laat alles thuis leveren. Pierre-Alexandre Billiet: “Uiteraard gaat de grote meerderheid zélf naar de winkel. Het plezier van het consumeren en het plezier van het kopen maken ook deel uit van eindejaar. De ‘eindejaarsfeesten’, dat is niet alleen die 24e en 25e december. Ook de fun van het kopen, prijzen vergelijken, andere producten vinden in de aanloop naar die dagen hoort erbij. Dat is bij feestproducten fundamenteel. Vergelijk het met een skireis: ernaartoe leven is deel van de fun.” Dat blijkt ook uit de timing van onze aankopen. 38,6% van de ondervraagden doet zijn aankopen een kleine maand op voorhand, 31,4% doet het een week vooraf.

Fysieke cadeau's

Het overgrote deel van de ondervraagden (66%) geeft de voorkeur aan een fysiek cadeau, iets dat je kan vastpakken. Geen cadeaubon dus, al is er wel nog altijd 11,5% die daar voor kiest. De belevenisbon heeft dan weer helemaal afgedaan: slechts 1% kiest ervoor. Pierre-Alexandre Billiet: “Niemand durft dat nog te kopen omdat de omstandigheden onzeker zijn. Je weet niet of je nog een leuke bongo citytrip kan verzilveren. Bijkomend aspect: in tijden van crisis hébben we graag dingen, dat is een zekerheid. We willen dingen kunnen vastpakken. We kopen dus liever een exclusieve fles wijn dan een exclusieve bongobon. Voor de pandemie zag je het omgekeerde verhaal. Iedereen wilde beleven.” 

Terugplooien

Voor 41,8% van de ondervraagden mag een kerstdiner tussen 20 en 50 euro kosten. Voor 16,8% mag dat een bedrag tussen 50 en 75 euro zijn. Uit de enquête blijkt ook dat we heel klassiek eten: 14,4% eet kalkoen, 14,72 kiest voor fondue, gourmet of steengrill, terwijl ook rosbief en gebraad populair zijn. Oesters zijn met stip het minst geliefd (18%). Pierre-Alexandre Billiet: “In tijden van crisis zijn er twee fases. De eerste fase is volop experimenteren. Nieuwe mogelijkheden ontdekken (denk aan alle thuisbakkers en hobbykoks die vorig jaar opstonden.) Die fase zijn we voorbij. Nu zitten bij wij ‘klassieke waarden hervinden, terugplooien op wat we kennen.”