iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Wat is de milieu-impact van producten die supermarkten verkopen? De vraag interesseert heel wat milieubewuste consumenten. En ze gaf aanleiding tot initiatieven als de Eco-Score, die bij ons door Colruyt en Lidl gebruikt worden. Het houdt ook onderzoekers van Oxford University bezig: zij onderzochten in alle onafhankelijkheid de milieu-impact van 57.185 producten die in Britse supermarkten verkocht worden. We werpen een blik op hun bevindingen.
Veel consumenten willen vandaag milieubewuste keuzes maken in de supermarkt. Alleen is het niet altijd makkelijk om een goeie, wetenschappelijk gefundeerde inschatting te maken van hoe milieuvriendelijk producten zijn. Hoeveel impact heeft een pak pasta? Welke ecologische voetafdruk heeft een biefstuk? En hoe zit het met een pot confituur? Het is voor consumenten moeilijk een duidelijk antwoord te vinden op die vragen. Daarom besloten onderzoekers van de University of Oxford zich ermee bezig te houden. Ze bogen zich over publiek beschikbare informatie om schattingen te maken van de milieu-impact van 57.185 voedingsproducten verspreid over 8 retailers in het Verenigd Koninkrijk. Ze maken het merendeel van de verkoop van voeding en drank in de Britse supermarkten uit. Ze keken daarbij naar uitstoot van broeikasgassen, grondgebruik, waterbelasting en potentiële eutrofiëring (vermesting), wanneer water verrijkt wordt met nutriënten, wat kan leiden tot schadelijke algvorming en het doden van andere levensvormen. Om de gegevens goed te analyseren, visualiseren en communiceren, goot het team van onderzoekers die vier verschillende criteria in één score waarmee de geschatte impact per 100 gram van een product weergegeven wordt. Peter Scarborough, professor Population Health van de University of Oxford: “Dit werk kan instrumenten ondersteunen waarmee consumenten meer milieubewuste, duurzame keuzes kunnen maken. Belangrijker nog: het kan retailers en voedingsfabrikanten er toe aanzetten om de milieu-impact van de voedingsketen te verminderen en het zo voor ieder van ons makkelijker te maken om gezonder en meer duurzaam te eten.”
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?