Tijdens de bekendmaking van zijn kwartaalcijfers, benadrukte Carrefour de vooruitgang die de retailer heeft geboekt in het kader van zijn transformatieplan Carrefour 2022. Hier zijn alvast de hoogtepunten.
Meer dan 30% omzetgroei bij food e-commerce
Carrefour zag zijn omzet bij de food e-commerce met meer dan 30% stijgen in het derde kwartaal van dit jaar. De implementatie van zijn websites, de unieke toegang voor elk land, werd ook verdergezet. Na Brazilië, Polen en Roemenië in het eerste semester en nu ook Italië in het derde kwartaal, krijgen alle landen tegen het einde van dit jaar een eigen unieke website. Daarnaast ontwikkelde de retailer nieuwe tools voor de voorbereiding van orders. Die moeten niet alleen het aantal bestellingen optimaliseren, maar ook de snelheid en de kosten van de voorbereiding verbeteren.
Verder werkte Carrefour aan de ontwikkeling van zijn bezorg- en retourdiensten: 55 nieuwe drives in Frankrijk in het derde kwartaal, meer standaard en express bezorgdiensten, de lancering van een nieuwe drive en de uitrol van Click&Collect in Brazilië. Bovendien kende Carrefour ook een grote omzetgroei in China.
Aanpassing van het aanbod in de winkel
De retailer breidde zijn aanbod aan huismerken en producten van de Kwaliteitsketen Carrefour verder uit, alsook zijn assortiment aan bioproducten in verschillende landen. Daarnaast pakte Carrefour uit met een nieuw winkelconcept en is het nieuwe bioconcept ondertussen aanwezig in 85% van de Franse hypermarkten. Volgend jaar zal Carrefour ook shop-in-shops met huishoudtoestellen testen bij Darty in Frankrijk en Gome in China.
Carrefour liet verder nog weten dat 5 Belgische hypermarkten in november zullen worden omgebouwd tot supermarkten.
Expansie van succesvolle formats
Ondertussen trok Carrefour het aantal winkelformaten, die een grote groei kennen, op. Zo opende de retailer 4 Atacadão-winkels in Brazilië en bevestigt het zijn doel om er dit jaar 20 te openen. Daarnaast benadrukt de groep dat het dit jaar in totaal 16 nieuwe Maxi-winkels wil openen in Argentinië, waarvan er 12 tegen het einde van deze maand zullen omgebouwd worden. Carrefour opende sinds begin dit jaar bovendien meer dan 300 nieuwe buurtwinkels, waarvan 126 in het derde kwartaal.
Inwerkingtreding van aankoopcoöperatie met Système U en Tesco
Na de goedkeuring door de mededingsautoriteiten, trad de aankoopcoöperatie ‘Envergure’ tussen Carrefour en Système U in september operationeel in werking. De internationale aankoopalliantie met Tesco ging dan weer begin oktober van start. De eerste winsten van beide akkoorden worden in 2019 verwacht.
Transformatie van de organisatie
De initiatieven om de organisatie te transformeren werden in het derde kwartaal verdergezet met onder meer: de sluiting van het hele Dia-winkelpark, de overstap naar huurcontracten met 5 hypermarkten in Frankrijk begin september en het einde van het vrijwillig vertrekplan van 2.400 medewerkers in de Franse hoofdzetel. In Argentinië is het sociale plan ondertussen volledig rond met de sluiting van een hypermarkt en 6 supermarkten tijdens de zomer, alsook het vrijwillig vertrek van 750 medewerkers. In België staat het vrijwillig vertrek van 1.000 medewerkers gepland tussen november 2018 en juni 2019.
Kostenbesparingen
De keten wist de selectiviteit en productiviteit van zijn investeringen zodanig te beperken dat het de vooropgestelde doelstellingen overtrof. Daardoor kan de groep zijn investeringsprogramma verder uitrollen met een vast portefeuille van ongeveer 1,7 à 1,8 miljard euro in 2018.
Leider worden in de voedseltransitie
In september lanceerde Carrefour een Voedingsadvies Comité dat de retailer moet helpen om uit te groeien tot wereldleider op het vlak van voedseltransitie. Het comité bestaat uit 7 externe leden, elk met een andere achtergrond, die zullen focussen op alle uitdagingen rond voeding. De bedoeling is dat het comité Carrefour begeleid bij de transformatie van zijn model, dat het deelneemt aan concrete projecten rond voedingstransitie en praktische tips deelt. Het comité zal samenkomen op 19 oktober om al deze punten te bespreken.
In dezelfde maand pakte Carrefour wereldwijd ook uit met zijn internationale campagne ‘Act for Food’, een programma vol engagementen en concrete acties van Carrefour om de voedselkwaliteit te verbeteren en mensen te helpen om beter te eten.
Daarnaast kreeg de groep de bioketen SoBio in handen, een poging van Carrefour om een netwerk van biowinkels uit te bouwen in Frankrijk. Tegelijkertijd nam Greenweez Planeta Huerta over om de aanwezigheid van Carrefour op het vlak van online distributie van bioproducten uit te breiden in Spanje en Portugal. In Frankrijk werden dan weer 140 contracten getekend met boeren om hen te helpen bij de conversie naar bio. Verder wordt ook de blockchaintechnologie verder uitgerold: zo zou de technologie tegen het einde van dit jaar gebruikt worden bij 12 producten van Kwaliteitsketen Carrefour, en dat in Frankrijk, België, China en Italië.
Op 8 oktober kondigde Carrefour bovendien aan dat het zich aansluit bij het platform IBM Food Trust. Dat platform moet helpen om de uitrol van de blockchaintechnologie bij nieuwe producten te versnellen en om partnerschappen met internationale merken op poten te zetten.
Overdracht van de eerste niet-strategische activa
In de komende drie jaar wil Carrefour 500 miljoen euro aan niet-strategische vastgoed verkopen. Daarom heeft de groep ondertussen verschillende transacties gesloten voor een bedrag van ruim 60 miljoen euro. Dit jaar nog wil Carrefour de deals rond de verkoop van zo’n 100 miljoen euro aan niet-strategische vastgoed rond hebben. De echte verkoop zou dan begin 2019 plaatsvinden, rekeninghoudend met de administratieve deadlines.