iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
“Fairtrade-koffie is een categorie die het over het algemeen goed doet”, legt Cécile Henrard, head of business development van het label in België, uit. “In 2022 was er, op basis van onze meest recente cijfers, een goede groei."
"Wat betreft de Fairtrade-premie, die voor ons een belangrijke impactindicator is, zien we een stijging van 31,6% voor een totale impact van 1,2 miljoen euro, tegenover 912.000 euro in 2021. Ook in termen van volumes was er een mooie stijging van 17,7% ten opzichte van het voorgaande jaar. Dit vertaalt zich in een groter marktaandeel. Vandaag vertegenwoordigt Fairtrade-koffie 4,7% van de koffiemarkt, een stijging van 0,7%, maar we hopen mettertijd een veel groter marktaandeel te bereiken, in de buurt van 20%, net als bij de bananen en cacao", vervolgt Cécile Henrard. Wat thee betreft, is het Fairtrade-assortiment nog steeds vrij beperkt, vervolgt het head of business development, “en meestal zien we een combinatie van bio en fair trade. Ook bij cacaopoeder is het Fairtrade-aanbod gekoppeld aan de biomarkt, maar dat segment is nog steeds niet erg aanwezig, noch bij de A-merken noch bij de private labels”, voegt ze eraan toe.
Cécile Henrard wijst er ook op dat wanneer het gaat om Fairtrade-koffie, het vooral de A-merken zijn die de volumes aanjagen, met name in de OOH/at Work-sector. De verkoopdirectrice noemt verder Charles Liégeois, Java Koffie, Puro Fairtrade Coffee (Miko Coffee Service) en Rombouts als vaste partners. “We zien echter een duidelijke bereidheid bij de private labels om zich in te zetten voor fair trade. Voorbeelden hiervan zijn Latitude 28 van Delhaize, dat 100% Fairtrade is, en de inspanningen van Carrefour, de retailer met het grootste assortiment fairtrade- en biokoffie in de sector. Intermarché doet ook mee. Lidl is zelfs al een stap verder gegaan door een ‘living income’-referentie te lanceren, wat betekent dat koffieproducenten een fatsoenlijke vergoeding ontvangen, hoger dan de Fairtrade-minimumprijs.”
Dit artikel komt uit de september editie van Gondola Magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?