Zaterdag 27 februari opende de beurs Batibouw haar deuren voor het grote publiek. Ze is nog toegangkelijk tot zondag 6 maart. Gondola Homing Experience proefde reeds tijdens de traditionele pro-dagen van het aanbod voor de "Belg met baksteen in de maag". 

Consument verandert.

Het traditionele patroon om zo snel mogelijk een eigen woning te bouwen of kopen, is langzaam maar zeker veranderd. De Belg bouwt later en kleiner. Zo is de gemiddelde oppervlakte van nieuwbouwwoningen de laatste 5 jaar gedaald van 106 naar 98m². Dat zal ook de organisatoren van Batibouw niet ontgaan zijn en dus wordt er - eindelijk - aandacht besteed aan de tuin. Die is immers al jaren een "extra kamer" geworden van de woningen. Het is dus eerder verwonderlijk dat men hier al niet eerder op inspeelde. Aan Paleis 1 kan de bezoeker dan ook 4 TUINKAMERS ontdekken: een Ecologische, een Luxe, een Happy en zowaar zelfs een Lekkere Tuinkamer. Het zal de exposanten uit de tuinsector zeker een steuntje in de rug geven. 

Traditioneel.

Voor de rest is en blijft Batibouw 2016 vasthouden aan het traditionele recept, de klassieke paleisindeling en etc. Uiteraard wordt er almaar meer aandacht besteed aan duurzaam en energiezuinig bouwen en ecologie. In het Verwarmingspaleis (12) kan de consument voor het eerst de nieuwe energielabels ontdekken. Door het in voege treden in september 2015 van de Ecodesign Richtlijn kan men veel makkelijker diverse toestellen en systemen beoordelen op de energie-efficiëntie.