iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Sommige huismerken van Albert Heijn zijn in België twee keer zo duur als in Nederland. Andere zijn een stuk goedkoper dan bij onze noorderburen, blijkt uit een studie in opdracht van het Nederlandse Ministerie voor Economische Zaken.
De prijsverschillen tussen België en Nederland liggen af en toe ver uit elkaar voor wie gaat winkelen bij Albert Heijn. Zo zijn wraps en leverworst van het huismerk van Albert Heijn 101% duurder. Voor een leverworst betaal je in Nederland 1,49 euro, in België 2,99 euro. Voor een wrap betaal je over de grens 0,99 euro, bij ons 1,99 euro, blijkt uit een rapport van onderzoeksbureau Ecorys in opdracht van het Nederlandse ministerie van Economische Zaken waarin onder meer een analyse van 32 huismerkproducten van Albert Heijn opgenomen is. Gemiddeld leveren de verschillen de Nederlandse consument bij de supermarkt voordeel op, al zijn er ook producten die goedkoper zijn in België, zoals pizza, pastasaus of snelkookrijst. Wie alle 32 huismerkproducten samen koopt, komt in België 2,09 euro duurder uit, een verschil van 3,3%. Het beeld ziet er opnieuw anders uit wanneer het over A-merken gaat. Een pot appelmoes van de Nederlandse conservenfabrikant HAK kost bij Albert Heijn in Nederland 1,69 euro. Exact dezelfde bokaal kost bij een Belgische AH-vestiging 0,99 euro. Anderhalve liter cola van Coca-Cola bij diezelfde supermarktketen kost in Nederland 2,69 euro en in België 2,25 euro.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?