iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Het voorbije jaar zijn huismerken twee keer sneller gestegen in prijs dan A-merken. De grootste prijsstijgingen zijn, over alle producten heen, bij de hard discounters te vinden.
Veel mensen zijn door de hoge inflatie overgeschakeld naar huismerken in plaats van duurdere A-merken. Toch zijn de prijzen van de eerste tussen deceember 2021 en eind november 2022 twee keer zo snel gestegen dan die van A-merken, blijkt uit berekeningen van databedrijf Daltix waarover De Standaard bericht. De grootste kloof tussen huismerken en merkartikelen is bij de Waalse hypermarktformule Cora te zien: merken werden er 3,17% duurder, huismerken 12,06%. Bij Delhaize bedroeg de stijging van de huismerken (+8,0%) als die van merken (+4,21%) relatief binnen de perken. Bij Colruyt ging het om respectievelijk 8,19% en 7,64%.
Wanneer je alle producten – A-merken én huismerken – bij elkaar optelt, dan laten hard discounters Lidl en Aldi de grootste prijsstijgingen zien: Lidl werd gemiddeld 13,09% duurder, Aldi 13,99%. Daltix bekijkt normaal gezien de prijzen op de websites, maar doet bij ketens als Aldi en Lidl ook veldopnames. Bij deze analyse werden voor Aldi en Lidl enkel de prijzen van de veldopnames gebruikt. Daartegenover staat dat de prijsstijgingen het kleinst waren bij Cora en Delhaize, al hangt ook daar het resultaat af van de hoeveelheid producten die in de analyse gemeten worden, wat een belangrijke kanttekening bij de resultaten is. Hoe meer producten er geregistreerd worden, hoe minder uitgesproken de prijsstijgingen.
Dat huismerken sneller stijgen dan A-merken heeft een eenvoudige verklaring, zegt Roel Dekelver, woordvoerder voor Delhaize. “Bij een huismerk wegen elementen zoals grondstoffen en energie veel zwaarder door dan bij een merkartikel. Dat laatste maakt ook kosten voor merkpositionering en reclame, waarvan de inflatie veel beperkter was.” Dat huismerken sneller stijgen, hoeft ook niet te betekenen dat de prijskloof kleiner wordt. Als een goedkoop huismerk met 10% in prijs stijgt en een duur A-merk met 5% dan kan het reële prijsverschil nog altijd groter geworden zijn. Supermarktketens schuiven huismerken sinds enkele maanden steeds meer naar voor om klanten te lokken, ten nadele van A-merken.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?