Interview Huub Vermeulen (Bol.com): “België de e-commercetrein gemist? Niets van”
Op donderdag 31 mei is Huub Vermeulen, algemeen directeur van bol.com, te gast op Gondola Day. De boodschap die hij meebrengt? “Er is nog heel veel ruimte voor samenwerking met Belgische retailers.”
Bol.com heeft reden om trots te zijn. De afgelopen jaren is de omzet gemiddeld gegroeid met 30 procent, in 2017 haalde die de kaap van 1,6 miljard euro. Nog meer cijfers: het e-commerceplatform werkt samen met 20.000 handelaars, waarvan 2.000 uit Vlaanderen. Maar het potentieel is nog veel groter, zegt algemeen directeur Huub Vermeulen, die op 31 mei te gast is op Gondola Day. “We halen heel wat trafiek vanuit België, wat erop wijst dat er nog veel groeimarge is daar. Ik denk dat het belangrijk is dat handelaars en retailers de kans met ons grijpen om samen verder te groeien via een samenwerking. We hopen dat ze inzien dat ze heel wat te winnen hebben om bij een bekend internetplatform aanwezig te zijn. Klanten kunnen en wil geen talloze webadressen onthouden om hun online aankopen te doen: ze doen dat liever op één adres. Dat is gemakkelijker. Door op een breed e-commerceplatform aanwezig te zijn, vergroten retailers ook het publiek dat ze kunnen bereiken. Ik denk dat dat het voordeel is dat ze kunnen halen uit een samenwerking met ons.”
Hoe moeilijk is het om retailers te overtuigen om met jullie samen te werken?
Op zich is het niet zo moeilijk, we werken al samen met meer dan 20.000 van hen en dat aantal groeit nog altijd. Het komt erop aan vertrouwen te wekken. Jullie kennen het spreekwoord in Vlaanderen ook: vertrouwen komt te voet en gaat te paard. We bouwen onze samenwerkingen heel zorgvuldig op en zorgen voor een win-win-situatie.”
Jullie zijn de voorbije jaren stevig gegroeid. Is er nog veel ruimte om verder te groeien?
We kunnen nog met meer handelaren samenwerken, maar ook meer producten aanbieden. We bieden er vandaag 16 miljoen aan. Dat is heel wat, maar toch bekijken we nog altijd of er geen leemtes zitten in dat aanbod. De eventuele leemtes die er zijn, willen we zou goed mogelijk opvullen. In België hebben we 1,7 miljoen klanten. We hopen er nog meer te bereiken.
Jullie gaan een test doen met leveringen binnen de twee uur. Is dat wat klanten van Bol.com willen?
Dat denk ik wel. In sommige gevallen kan het heel handig en nuttig zijn om een product op heel korte tijd geleverd te krijgen. Denk bijvoorbeeld aan inktpatronen voor een printer. We gaan dat dit jaar in één grote stad in Nederland testen en zien of we ermee verder gaan. Als het een succes is, brengen we het uiteraard ook naar België. In dat geval zullen we regionale distributiecentra moeten hebben, maar dat is dus nog afwachten. In deze sector moet je veel uitproberen, om de eenvoudige reden dat bijna alles wat je doet voor de eerste keer is.
In België hebben we de e-commercetrein gemist, luidt het vaak. Hoe kijken jullie daar tegenaan?
Ik weet niet of dat wel klopt. Het klopt dat we in Nederland er vlugger mee gestart zijn, maar dat komt omdat we hier een grotere thuismarkt hebben, waardoor het ook al gauw meer de moeite loonde om e-commerce goed te ontwikkelen. Daardoor hebben we een voorsprong op België en Vlaanderen. Maar er zijn nog heel wat mogelijkheden om te ondernemen binnen de e-commerce. Ik denk niet dat er een verschil in ondernemingsgeest is tussen België en Nederland, helemaal niet zelfs.