- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
De huurprijzen van winkelpanden in steden dalen met 10 tot 30%. Dat blijkt uit een rapport van Cushman & Wakefield dat De Tijd kon inzien. Vooral kleine steden en ruime winkelpanden op toplocaties als de Antwerpse Meir hebben het lastig om huurders te vinden.
Eigenaars van winkelpanden krijgen het steeds moeilijker om hun panden te verhuren. Door de opkomst van e-commerce komen de marges van fysieke winkels onder druk te staan, waardoor uitbaters veel sneller beslissen om minder rendabele winkels te sluiten. Zo schrijft De Tijd dat het rapport van Cushman & Wakefield kon inzien. Bovendien zijn er steeds minder retailers die die vrijgekomen plaats willen innemen. Daarom zien de eigenaars van panden zich genoodzaakt om hun huurprijs te laten zakken om mogelijke kandidaten voor zich te winnen.
Toch is de e-commerce volgens het rapport niet de enige boosdoener. Ook voetgangerszones, langdurige werken en een gebrek aan parking doen hun duit in het zakje. “Door die combinatie van factoren moeten eigenaars van winkels in de steden meer toegevingen doen om een huurder te houden of binnen te halen”, verduidelijkt Boris van Haare, retail partner bij Cushman & Wakefield aan De Tijd.
Vooral kleine steden en ruime winkelpanden (+500m2) op toplocaties zoals de Antwerpse Meir hebben het erg lastig. Zij zien hun huurprijzen dalen met respectievelijk 10 tot 30% en 15 tot 30%. “Ook wij gaan in kleine steden om de tafel zitten met verhuurders”, vertelt Dieter Penninckx, CEO van onder meer Brantano, aan De Tijd. "Het is al gebeurd dat we een prijsverlaging van 30 procent vragen. In heel wat kleinere steden lopen minder mensen door de winkelstraten dan vroeger. Het is logisch dat de huurprijs wordt verlaagd."
Shoppingcentra en retailparken buiten de stad doen het dan weer wel goed. “Ze hebben het voordeel dat ze veel gemakkelijker bereikbaar zijn met de auto en voldoende en gratis parkeergelegenheid aanbieden. Dat toont aan dat niet alleen e-commerce een rol speelt”, vervolgt Van Haare.
Uit het rapport blijkt dat er zich bovendien een nieuw fenomeen voordoet. Zo verkiezen steeds meer grote retailers zoals H&M een contract waarbij de huur varieert in functie van de omzet die ze in het pand realiseren, in plaats van een vast bedrag, aldus De Tijd.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?