iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Ijskoffie kende het voorbije decennium een steile opmars in de supermarkt. Eerst corona en daarna prijsverhogingen remden die groei af, maar toch zitten omzet en volume nog altijd in de lift.
Ijskoude koffie drinken was een slordige vijftien jaar geleden nog niet zo bekend, vandaag is dat anders. Zeker in de zomermaanden vindt het gretig aftrek. Cijfers van NielsenIQ geven voor 2022 een stevige stijging van de omzet aan, met een groei van 36,4% (MAT). Daar zat de goeie zomer van vorig jaar voor iets tussen. “Wij zien een groei van 29% in omzet en van 8,5% in units”, zegt Eric Pierard, brand manager bij Solinest, verdeler van een groot aantal merken van consumptieproducten, waaronder Starbucks. Al moeten daar kanttekeningen bij gemaakt worden, zegt hij. “We zitten vandaag in een crisisperiode, de groei in volume neemt af door prijsstijgingen. De consument is wantrouwig, hij beperkt zijn inkopen en neemt zijn toevlucht tot huismerken. De markt van de ijskoffies is er bij uitstek één van private label, dat goed is voor een aandeel van 76%. Dat is meer dan het gemiddelde in andere categorieën. Maar het goeie nieuws is wel dat de prijzen zich op middellange termijn gaan stabiliseren, wat een positieve invloed op de volumes moet hebben.”
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?