iStock
- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
iStock
Verwarring alom op de markt van de ijskoffies: wel cups, geen cups, terug cups. De nieuwe Europese regelgeving rond plastic drinkbekers maakt het de spelers op de markt niet gemakkelijk. Maar hoe doet de categorie het? Gondola trok op onderzoek uit.
De ijskoffiemarkt stond de afgelopen jaren op zijn kop. Voor de oorzaak hiervan keren we terug naar 9 december 2021, toen de Belgische regering, in navolging van de Europese regelgeving, een wet aannam rond het verminderen van plastic producten voor eenmalig gebruik en de bevordering van herbruikbare producten. Concreet werd het verboden om nog plastic drinkbekers voor eenmalig gebruik op de markt te brengen. Merken en retailers kregen tot 2023 de tijd om hun verpakkingen aan te passen. Een besluit dat voor heel wat opschudding zorgde in de sector, aangezien de plastic cups tot dan toe de populairste verpakkingsvorm waren in de categorie. Producenten konden niet anders dan het roer omgooien en vanaf begin 2023 verschenen de eerste flesjes bij merken als Starbucks, Emmi en Douwe Egberts. Een verandering die niet zonder impact bleef op de sector. “Door de Europese richtlijn voor de vermindering van plastic producten voor éénmalig gebruik zijn sinds de start van 2023 geen ready to drink coffee cups meer te verkrijgen op de Belgische markt. Door de verandering voor de consument en de nood aan het heropbouwen van de distributie heeft dit ervoor gezorgd dat de volumes de eerste helft van 2023 onder druk stonden. In de tweede helft van het jaar zagen we echter een zeer positieve evolutie”, aldus Yannick Vermeulen, category manager off trade bij Jet Import, dat ijskoffies van Douwe Egberts verdeelt in België.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?