- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Ikea gaat nu ook in Duitsland gebruikte meubels terugkopen. Zo wil de Zweedse keten actief deelnemen aan de circulaire economie en tegemoetkomen aan de nood van consumenten aan duurzame consumptie. Bovendien kunnen klanten met een kleiner budget ook hun slag slaan.
Begin dit jaar liet Ikea al weten dat het volop experimenteert met het terugkopen van gebruikte meubels. Zo konden klanten in Japan hun gebruikte meubels terugbrengen, waarna die door de Zweedse keten op een duurzame manier gerecycleerd worden. Nadien werd het concept uitgebreid naar Australië en Tsjechië, maar nu is dus ook Duitsland aan de beurt. Vanaf september kunnen consumenten hun gebruikte meubels terugbrengen naar 5 Ikea-winkels in Berlijn, Siegen, Kaarst, Hannover en Würzburg. Als compensatie krijgen ze vervolgens een tegoedbon, al zit er wel een klein adertje onder het gras: enkel meubels die in “goede tot perfecte staat” zijn komen in aanmerking.
Concreet moet de klant eerst een beschrijving van de staat van het meubelstuk geven aan de hand van een checklist. Vervolgens wordt er een niet-bindend prijsvoorstel gedaan door Ikea, waarna de eigenaar zijn gebruikte meubels kan verkopen. Als de staat van de meubels overeenkomt met die beschreven in het prijsvoorstel, krijgt de consument een tegoedbon ter waarde van de voorgestelde prijs. Hoewel de Zweedse meubelgigant beweert er zelf niks aan te willen verdienen, worden de teruggebrachte meubels wel doorverkocht met btw.
“Dankzij deze service willen we onze klanten helpen om te voldoen aan de behoefte aan duurzame consumptie”, verduidelijkt Armin Michaely, duurzaamheidsmanager bij Ikea Duitsland. Bovendien wil Ikea zo de levensduur van meubels verlengen en klanten met een kleiner budget de mogelijkheid bieden om goedkopere meubels te kopen.
De uitbreiding van de pilot naar Duitsland kadert perfect in de nieuwe duurzaamheiddstrategie die de Zweedse keten in juni voorstelde. Daarbij zet de Zweedse keten vooral in op hernieuwbare, gerecycleerde materialen en op een vermindering van de ecologische voetafdruk met 70%.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?