- Interview met Stefan Goethaert (Colruyt Group): “Consumenten willen duurzaamheid, maar niet tegen elke prijs”
- Interview met Tom Penninckx (NielsenIQ): “Voor het eerst sinds lang was het een normaal jaar”
- Getuigenissen van 8 franchisees, ...
Ikea gaat de concurrentie aan met tweedehandssites. Na een succesvolle test in Madrid en Oslo zullen klanten in heel Europa hun tweedehandsmeubelen kunnen verkopen via het online platform Ikea Preowned.
Vanaf deze zomer kunnen klanten in Spanje en Noorwegen oude Ikea-meubelen aanbieden via een online marktplaats, daarna komen alle andere Europese landen aan de beurt, zegt CEO Jesper Brodin in Financial Times. De meubelreus gaat zo de concurrentie aan met andere grote tweedehandssites. Klanten kunnen vandaag hun meubelen aanbieden bij Ikea in ruil voor een bon, waarna het bedrijf ze doorverkoopt in een zogeheten 'tweedekanshoek'. Via het online platform Ikea Preowned kunnen klanten hun meubelen voortaan rechtstreeks aan elkaar verkopen, op voorwaarde dat de meubelen volledig zijn en in elkaar gezet zijn. Ze kunnen eigen foto’s opladen en zelf de prijs instellen. Ikea voegt daar mogelijk meer productinformatie aan toe, via AI. De spullen worden dan bij de verkoper afgehaald worden. Die verkoper kan kiezen tussen betaling in cash of een kortingsbon van 15% voor een nieuwe aankoop bij de Zweedse meubelreus. De belangstelling voor handel in tweedehands groeide het voorbije jaar stevig, maar veel bedrijven worstelen nog met de rendabiliteit ervan. In Gondola Vision, het speciale eindejaarsnummer van Gondola magazine, verscheen een uitgebreid artikel over de tweedehandsmarkt en de groeipijnen ervan.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?