Ikea
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Ikea
Ikea traint haar callcentermedewerkers om geleidelijk aan ook interieuradvies te geven. Dat schrijft Reuters. De meubelgigant wil meer diensten aanbieden en de veelgestelde vragen overlaten aan zijn AI-gestuurde chatbot Billie.
Ikea lanceerde zijn interieuradviesdienst afgelopen april in het Verenigd Koninkrijk en de VS, nadat het die service eerder al in sommige delen van Europa, waaronder België, en een paar andere landen had geïntroduceerd. Voor 49 euro geeft een van de adviseurs van de meubelketen advies en ideeën over het inrichten van bepaalde ruimtes tijdens een afspraak van 60 minuten, online of in de winkel. Volgens Ingka, de holdingmaatschappij die het merendeel van de Ikea-winkels wereldwijd beheert, zijn er sinds 2021 al zo'n 8.500 callcentermedewerkers opgeleid tot interieuradviseurs. In diezelfde periode heeft de Billie chatbot 47% van de telefonische vragen van klanten behandeld, meldt Reuters. "We zetten ons in om de inzetbaarheid van onze collega's binnen Ingka te versterken, door medewerkers tijdens hun carrière verder te laten leren en zich verder te ontwikkelen en te herscholen, maar ook om het creëren van nieuwe banen te versnellen," vertelde Ulrika Biesert, people and culture manager bij Ingka Group, aan het persbureau. In 2022 vertegenwoordigde de verkoop van de interieurdecoratiedivisie op afstand zo’n 1,3 miljard euro, of 3,3% van de totale omzet van Ingka. Tegen 2028 wil de groep dit aandeel in de totale omzet verhogen tot 10%.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?