Meubelketen Ikea kondigt een reeks nieuwigheden aan in haar Belgische restaurants. Niet alleen krijgen ze een make-over en een koffiehoek, er wordt ook meer ingezet op duurzaamheid met vegetarische alternatieven.
Dat het jaarthema van Ikea in 2016 voeding is, moge duidelijk zijn. De retailer nam al enkele stappen om haar voedingsassortiment duurzamer te maken door de introductie van vegetarische balletjes, ASC- en MSC-certificeringen voor alle visproducten en suikerarme frisdranken. Vooral de vegetarische balletjes bleken daarbij een schot in de roos.
Na veggie balletjes ook hotdogs
“De ‘Kötbullar’ gehaktballen zijn nog steeds de favoriet, maar de ‘Grönsaksbullar’ vegetarische balletjes kunnen op heel wat succes rekenen. Sinds de lancering in april 2015 werden er 18.388 porties vegetarische balletjes verorberd. Dat is ongeveer 11% van de totale consumptie balletjes in de Belgische Ikea-restaurants. Daarnaast werden er in de Zweedse shop 29.312 zakken vegetarische balletjes verkocht. Dankzij de Grönsaksbullar worden er 15% meer vegetarische gerechten verkocht”, klinkt het bij Ikea België. Het bedrijf breidt hier een vervolg aan door vanaf september ook een vegetarisch alternatief lanceren voor de populaire hotdogs in de Bistro te lanceren. “Een vegetarische snack als aanvulling op de vegetarische balletjes”, aldus de keten.
Fruitwater geen succes
Andere initiatieven kenden echter minder succes. Dat is bijvoorbeeld het geval voor het fruitwater dat de frisdrank verving in de drankfonteintjes in de restaurants. Het fruitwater bevat 50% minder suiker per glas en enkel natuurlijke aroma's en kleurstoffen. Voorlopig lijken de klanten nog niet overtuigd van dit alternatief, al zegt Ikea er de komende maanden verder werk van te maken. “Ikea beseft dat eetgewoontes veranderen niet altijd van een leien dakje gaat”, zegt Food Manager Merlijn Crébolder.
Wereldprimeur: koffiebar
Ondertussen gaat Ikea gewoon verder met het vernieuwen van zijn food afdeling. Alle restaurants krijgen een opfrisbeurt om ze een warmere en meer huislijke uitstraling te geven (behalve in de nieuwe winkels van Hasselt en Mons, die al op deze manier werden ingericht). Bovendien kreeg België een wereldwijde primeur met de koffiebar die op 19 mei de deuren opende in Ikea Gent.
“Het doel van de koffiebar is om onze klanten een gezellig moment van samenzijn aan te bieden, met een kopje koffie en een gebakje erbij. Bovendien maakt het deel uit van de Zweedse identiteit van Ikea: Fika (koffiepauze) is een traditie in Zweden. Onze medewerkers werden opgeleid door een professionele barista om heerlijke ristretto's en macchiato's te bereiden met Ikea koffie”, zegt Merlijn Crébolder.
To be continued…
In de loop van het jaar zullen nog initiatieven volgen. Zo zal Ikea tijdens het mosselseizoen de lege mosselschelpen blijven inzamelen om ze te hergebruiken bij de oesterteelt. De mosselpotten worden gemaakt van vezels uit suikerriet en ze worden na gebruik gerecycled en gecomposteerd, net als de groenteresten.