iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
De bestedingen aan verse voeding stegen in 2023 als gevolg van de hoge voedingsinflatie (12,9%) met 9,3%. Deze bestedingen stegen dus minder sterk dan de voedingsinflatie, wat duidt op een markt die in volume onder druk staat. De Belg compenseert de hoge inflatie bovendien met kleinere mandjes en downtrading. Dit blijkt uit de data die CPS GfK Belgium bij 6.000 huishoudens in opdracht van VLAM verzamelde.
De algemene inflatie daalde in 2023 naar het lage niveau van voor 2022 voornamelijk door een negatieve non-foodinflatie. De voedselinflatie zet zijn dalend traject verder maar blijft hoger dan de algemene inflatie en kwam vorig jaar uit op 12,9%. De totale voedings- en huishoudbestedingen (FMCG) stegen in 2023 met 9% maar het volume per aankooptrip daalde wel met 5%. Om de hoge voedselinflatie te verzachten, verkleinen de huishoudens dus de mandgrootte (volume per trip) en kiezen ze voor budgetvriendelijkere alternatieven (downtrading). Vandaar het succes van private labels en hard discount (Aldi en Lidl). Positief was dat het aantal huishoudens in 2023 groeide met 0,8%, er frequenter gewinkeld werd (+3,1%) en er meer besteed werd per winkelbezoek (+4,9%).
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?