- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Ondanks mooie groeicijfers (+8,6% in waarde en +0,5% in volume, NielsenIQ MAT P02 2023) was 2022 geen gemakkelijk jaar voor de categorie gezouten snacks. Bovendien viel de verkoop tijdens het recente WK voetbal tegen. Gelukkig konden innovaties soelaas brengen.
“Het afgelopen jaar was zeer moeilijk. Weliswaar groeide de categorie in waarde (+8%), maar dat was helemaal te wijten aan zeer noodzakelijke prijsverhogingen (+10% in prijs)”, vat Mietje Kesteleyn, marketing director bij Croky, 2022 samen. Een verklaring voor die prijsstijgingen is niet ver te zoeken. “Veel producten uit de categorie gezouten snacks worden gebakken of gefrituurd in olie. Zoals iedereen weet overtrof de vraag naar olie het aanbod waardoor dit een enorme impact had op de prijs”, legt Alice Van Haverbeke, brand manager bij Products and Brands Group (P&B Group), uit. “Ook de prijzen van grondstoffen – zoals graan – stegen door de oorlog en de productiekosten werden de hoogte in geduwd door de stijgende energieprijzen.” Al konden sommige spelers die gestegen energiekosten nog beperken. “We werken sinds onze start 2 jaar geleden met propaangas. Een goeie keuze, zo blijkt achteraf, want propaangas was tijdens de crisis niet zo sterk in prijs gestegen”, horen we bij het Belgische merk Waltson.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?