De Nederlandse winkelketen Hema heeft vorig jaar een recordomzet van 1,24 miljard euro geboekt. Dat is een stijging met 3,5% tegenover 2016. Het bedrijf groeide in alle landen waar het actief is, met Frankrijk en Duitsland als uitschieters. Ook de onlineverkoop steeg fors. Onder de streep zijn er echter weer rode cijfers te lezen. Het verlies, grotendeels te wijten aan eenmalige kosten, liep op tot bijna 31 miljoen (26 miljoen in 2016).
HEMA, dat de Britse aandeelhouder Lion Capital een half jaar geleden in de etalage zette, maakte in het vierde kwartaal nochtans een geringe winst van 6 miljoen. Dat zal het zoeken naar een overnemer iets gemakkelijker maken, al is de Nederlandse pers sceptisch. Volgens het Financieele Dagblad verloopt de verkoop niet naar behoren. Er zouden slechts twee potentiële kopers zijn overgebleven, maar volgens hen zouden de prognoses te rooskleurig zijn en de prijs te hoog.
Toch kunnen de resultaten niet als slecht worden beoordeeld, al was de omzetgroei in 2017 iets lager dan die van 2016, toen een stijging met 4,7% werd gerapporteerd. Bij gelijk aantal winkels steeg de omzet met 2,1%.
Groei vooral internationaal
De omzet steeg in alle landen. Nederland is nog steeds de allergrootste markt, met 935 miljoen euro omzet (+0,8%). Dan volgen België/Luxemburg met 148 miljoen euro (+3,6%), Frankrijk met 109 miljoen euro (+20,4%), Duitsland met 17 miljoen euro (+24%) en de ‘andere landen’ - in casu het VK en Spanje - met 25 miljoen euro (+50%).
Online groeit fors
De online omzet steeg in 2017 dankzij een nieuw verkoopplatform met 31% in vergelijking met 2016, maar het jaarverslag vermeldt geen bedrag.
HEMA zag de omzet in alle belangrijke productcategorieën toenemen. De stijging in huishoudelijke artikelen en persoonlijke verzorgingsproducten met 6,6% was het grootst, gevolgd door kleding (+2,6%) en food (+0,4%).
Vorig jaar werden 30 nieuwe winkels geopend en 15 gesloten. De meeste nieuwe winkels kwamen er in Frankrijk (20). In België opende één nieuwe winkel de deuren. De sluitingen waren gerelateerd aan een tijdelijk programma van stockreductie, die vorig jaar ten einde kwam.
Dubai en Midden-Oosten
Volgens Tjeerd Jegen, CEO van HEMA, was 2017 een sterk jaar. “Zo hebben we in de Benelux onze kleine winkels ingericht volgens het internationale winkelconcept en zijn we in Nederland en België een pilot begonnen voor onze grote winkels. Daarnaast hebben we in het verleden nog nooit zo veel winkels buiten Nederland geopend. Mede hierdoor is de bijdrage van onze internationale activiteiten aan het totaalresultaat verder toegenomen”, zegt hij.
Hij verwacht het tempo van deze internationale expansie te kunnen versnellen. Daarbij worden nieuwe markten aangeboord: eerst worden winkels in Oostenrijk geopend en daarna het Midden-Oosten. Met een franchisepartner worden verschillende winkels nog in het eerste semester van 2018 in Dubai geopend. De volgende jaren worden ook winkels in de regio voorzien.
Lees ook het interview met Carla Velghe, Country Manager België.