Jan Peeters staat sinds 2012 aan het roer van Peeters-Govers, de grootste franchisepartner van Albert Heijn in België. Op 12 september gaat hij in debat met Antoine Florival van Intermarché tijdens een sessie van Gondola Society – een must om bij te wonen. Ondertussen vuurden we al wat vragen af als voorproefje.

Recent was er een grote franchiseringsgolf onder meer bij Delhaize. Heeft die een invloed gehad op uw supermarkten? 

Vroeger waren wij open op zondag en veel andere winkels niet. Daar komen nu een groot aantal winkels bij die óók op zondag open zijn. Als mensen in de nabijheid een winkel vinden met een gedreven ondernemer die ‘s zondags open is, kan ons dat misschien wat omzet kosten. Voor de rest is onze formule krachtig genoeg om er niet te veel last van te ondervinden. 

Hoe verhoudt die zondagopening zich tot de andere dagen?

Bij ons vormen die zondagen procentueel gezien best een laag aandeel van de weekomzet. De sterkte van onze formule bewijst zich vooral tijdens de week. Mensen rekenen op ons voor hun dagelijkse boodschappen, niet alleen voor het gemak omdat we op zondag open zijn. 

Ziet u de toekomst positief tegemoet? 

Eerder neutraal. Ik zie alles zowat op hetzelfde elan doorgaan. We zien een zachte evolutie richting de huismerken, wat voor ons ook niet verkeerd hoeft te zijn. Dat geeft de onderscheidende factor van de formule kansen. We zien de economie niet dramatisch verslechteren. We zien de consument zijn aankoopgedrag niet echt aanpassen. Al bij al een stabiele situatie. 

Waar liggen er kansen en uitdagingen? 

Er zijn zeker kansen om te groeien als we daarvoor vergunningen krijgen, maar dat is nu net de uitdaging. Het vergunningsbeleid wordt alsmaar moeilijker, zowel om winkels uit te breiden als om extra filialen te openen. Gemeenten kijken nogal eng geografisch naar de concurrenten die er al zijn en spelen een beetje voor rechter. Als de burger het voor het zeggen zou hebben, konden wij op veel nieuwe plaatsen landen. We worden overstelpt met vragen om nieuwe winkels te openen. 

Andere uitdagingen zijn de mogelijke bedreiging van werkstatuten die onmisbaar zijn in een franchisemodel, en een verdere verstrenging van sociale regels waar wij al aan de top zitten in Europa. Vandaag hebben we nog een werkbaar kader. Maar er komt een nieuwe regering aan en we mogen ons mogelijk aan zware hervormingen verwachten. Vandaag lijken die nog enigszins in de richting te gaan van het bestendigen van een goede arbeidsmarkt, van het vlotter inzetbaar maken van medewerkers. Het ziet er op zich niet zo slecht uit, maar het is nog even koffiedik kijken. We hopen alleszins op de nodige vrijheid en flexibiliteit om onze mensen aan boord te kunnen houden. 

Speelt de online verkoop u parten? 

Jaren geleden zou ik het online gebeuren vermeld hebben als uitdaging, maar vandaag zie ik het bijna eerder als meerwaarde en kruisbestuiving. Sinds Albert Heijn ook online met verkoop is begonnen, zijn onze cijfers alleen maar verstevigd. We zijn dankzij deze multichannelstrategie alsmaar meer in het hart van consumenten genesteld geraakt. 

Kan een samenwerking met merken de relevantie van uw winkels verhogen? 

Dat is voor ons niet zo makkelijk en ook niet echt wenselijk. We hebben een ongelooflijk performant en efficiënt ‘replenishmentsysteem’. Onze processen zijn fenomenaal goed in orde. Op eigen initiatief met merken gaan samenwerken, in de zin van extra producten of uitstallingen, gaat de werking bemoeilijken en kan de beschikbaarheid voor de klant benadelen. Het is hard franchise, geen soft franchise. Wij vertrouwen helemaal op de centrale. Veel eigen initiatieven zouden het systeem ontwrichten.

Wat houdt u uit uw slaap? 

Op persoonlijk vlak stel ik mij wel vragen zoals: ‘Wat is genoeg en hoelang kan je genoeg zorg blijven geven aan je bedrijf?’ Dat gaat dan over mezelf als ondernemer. Op het niveau van de onderneming baart de tewerkstelling mij eerder zorgen. We hebben de laatste jaren enorm geïnvesteerd in samenwerking met scholen, met instanties, met alle kansengroepen die een afstand tot de arbeidsmarkt hebben. Die flexibele inschakeling van medewerker moeten we absoluut kunnen behouden. Als we dat niet meer hebben als franchisenemer, dan weet ik niet of er nog toekomst is. 

Waarom moeten mensen het debat bijwonen?

Tot groot jolijt van sommigen en tot grote frustratie van anderen, heb ik het hart op de tong. We vertegenwoordigen een  groot omzetaandeel, hebben veel winkels in een sterke formule die het uitstekend doet. Combineer dat met een ondernemer die vanuit zijn hart spreekt en je krijgt gegarandeerd een boeiend debat.

Peggy Van der Auwera

Franchise - Plenary Session

Benieuwd naar het franchisedebat tussen Jan Peeters en Antoine Florival? Schrijf je dan snel in voor het event van Gondola Society op 12 september.

Klik hier!