- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De Chinese online retailgigant JD.com gaat de komende twee jaar zo’n 2 miljard euro aan Franse producten verkopen. Het bedrijf zegt klaar te zijn om te infiltreren op de Franse markt.
Naar aanleiding van het bezoek van de Franse president Emmanuel Macron aan China, kondigde JD.com aan dat het een voorakkoord met Business France heeft gesloten. Die organisatie staat in voor de internationale groei van Franse bedrijven. JD.com wil in de komende twee jaar maar liefst 2 miljard euro aan Franse producten verkopen. Naast de gebruikelijke Franse merken, biedt de retailgigant ook merken als L’Oréal, Evian en Lacoste aan. Bovendien zet de retailer sterk in op verse Franse producten.
Tegelijkertijd meldde JD.com ook dat het een akkoord heeft gesloten met de Franse groep Fives. Daarbij gaat het om een bestelling van 100 miljoen euro aan producten en technologische snufjes om hun distributiecentrum te automatiseren.
Toch is het niet de eerste keer dat JD.com met zo’n aankondiging komt. Afgelopen november tijdens het bezoek van de Amerikaanse president Donald Trump aan China, meldde het bedrijf dat het 2 miljard dollar aan Amerikaanse producten zou kopen en dat voor een periode van 3 jaar.
JD.com heeft 266 miljoen gebruikers en wordt daarom ook gezien als de grootste retailer van China. Daarnaast investeert het bedrijf ook veel in fysieke winkels. Zo kondigde het bedrijf onlangs nog de komst van een high-tech supermarkt aan en opende het ook al honderden kassaloze winkels. Dat de Chinese retailer zoveel blijft investeren in buitenlandse producten, valt te verklaren door de toenemende vraag van de Chinese middenklasse.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?