- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Onze redactie heeft vernomen dat Jean-Marc Caluwaerts zijn functie als marketing- en commercieel directeur van Intermarché België verlaten heeft. Meteen al de tweede topfiguur in drie maanden tijd die een sleutelpost bij een goed ingeplante keten in Wallonië de rug toekeert. Eerder legde immers ook Aloïs Ooms zijn functie als algemeen directeur van Match neer. De vergelijking houdt daar bovendien niet op. Beide enseignes gaan in de toekomst immers belangrijke uitdagingen tegemoet, elk op hun eigen manier.
In het geval van Intermarché is de toestand ingewikkeld. De keten beschikt over grote troeven. Hun winkelpark telt talrijke kwaliteitsvolle winkels, die allemaal gerund worden door gepassioneerde ondernemers die er stuk voor stuk voor gekozen hebben om een enseigne te vervoegen voor en door zelfstandigen, waar er op een originele manier bestuurd wordt. De laatste update van het concept en de inspanningen op gebied van communicatie lijken ondertussen enige vruchten te hebben afgeworpen: de Musketiers zouden prat kunnen gaan op zeer bemoedigende resultaten. Tegelijkertijd is het marktaandeel echter enigszins geslonken door de sluiting van vijf verkooppunten. De keten blijft dan ook opboksen tegen dezelfde handicap: Intermarché heeft het nog steeds moeilijk om genoeg kritische massa te bereiken om de kosten van de centrale en vooral het distributiecentrum te kunnen beheersen. Maar hoewel men grote inspanningen levert om nieuwe leden aan te trekken en daar ook regelmatig in slaagt, hebben net als in andere ketens sommige winkels het moeilijk en is de enige rationele beslissing de sluiting. Zo’n sluiting is uiteraard minder ingrijpend naargelang het winkelpark groter is.
Rekening houdend met het feit dat er in een moeilijke markt wordt geopereerd, zoals dat in België en dan vooral in Wallonië het geval is, is het duidelijk dat er voortdurend belangrijke strategische en tactische keuzes moeten worden gemaakt. En daar is het wellicht misgegaan tussen het team dat Intermarché runt en dat samengesteld is uit aangeslotenen die volgens het principe van de ‘derdentijd’ werken, en Jean-Marc Caluwaerts, kaderlid van de centrale.
Jean-Marc Caluwaerts bekleedde eerder in zijn carrière al verantwoordelijke functies bij Carrefour, Danone, Mobistar, Leonidas, Numericable en Voo, en wordt in zijn domein geprezen als een degelijk en ervaren zakenman. We mogen er dus van uitgaan dat we hem binnenkort zullen terugzien in de sector van de retail of de fmcg.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?