Interview Jelle Ryckoort, expert e-commerce: “Met een webshop speel je Champions League”
Een eigen webshop is nooit af. Het zijn de woorden van Jelle Ryckoort, expert in e-commerce bij Mex United. Tijdens zijn Gondola Academy-opleiding van 16 juni – waarvoor je nog kan inschrijven – zal hij uitleggen hoe je je online verkoopruimte helemaal op punt stelt, om zo almaar meer bezoekers aan te trekken.
“We pakken tijdens onze opleidingen niet uit met grote theorieën en peperdure softwarepakketten. Veel mensen met een webshop hebben daar geen boodschap aan en geen budget voor. We focussen ons op de kleine stappen, die een grote impact hebben. Die zijn wél voor iedereen haalbaar”, zegt Jelle Ryckoort. De expert in webwinkels werkt met heel concrete voorbeelden, die effectief al resultaat hebben opgeleverd bij webshops.
Wat doen eigenaars van een webshop vaak verkeerd?
Een rode draad zien we bij de opstart. Veel mensen beginnen eraan, vol enthousiasme. Wanneer er al veel werk is verzet, beseffen ze plots: oei, de structuur had anders moeten zijn. Ze kozen voor een bepaalde basis en template, waarbij verdere stappen dan niet meer mogelijk zijn. Je moet op voorhand al goed nadenken over het uiteindelijke doel van je webshop. Producten online plaatsen is niet moeilijk, je moet vooral nadenken over het gegeven: hoe ga je je onderscheiden? De grote spelers zijn goed in prijzen en service, als kleinere speler moet je naar iets specifieks gaan. Als je net hetzelfde doet als de grote spelers, zal je het wellicht niet halen.
Ondernemers vergeten vaak ook de eigenheid van hun fysieke zaak. Het persoonlijke aspect is heel belangrijk, net als de herkenbaarheid. Je moet een lijn trekken doorheen alles wat je doet. Online hoeft niet anders te zijn dan je oorspronkelijke verhaal. Om bezoekers aan te trekken is je authenticiteit belangrijk. Betrek jezelf ook op je eigen website. Als ondernemer weet je waarover je praat en dat moet je uitstralen. Verkoop je verf? Dan moet jij zélf tips geven op je webshop, en niet enkel potten verf verkopen. Anders wordt het wel heel moeilijk om op te botsen tegen de Colora’s van deze wereld.
Is het moeilijk om een goede webshop op te starten en te runnen?
Een webshop opstarten is niet zo evident. Als je een webshop hebt, speel je meteen in de Champions League. Er is geen lagere competitie. Je moet het dan vaak al opnemen tegen de hele grote spelers. Denk er dus goed over na. Hoe ga je dat doen en wat ga je anders doen? Wat is je meerwaarde voor de consument? Dat is niet altijd gemakkelijk. E-commerce is een heel andere manier van verkopen. Je beschikt over een groter publiek, maar dat publiek moet er ook geraken. Er gelden enkele grote lijnen voor iedereen, maar er zijn grote verschillen naargelang het type product dat je verkoopt. Verkopers van petanqueballen moeten hele andere accenten leggen dan wie parfum verkoopt. Iets wat heel niche is, verschijnt bijna vanzelf bovenaan op Google. Dat geldt niet voor producten waarvoor het aanbod heel ruim is.
Wat mogen deelnemers verwachten van jouw opleiding?
Het goede nieuws is dat een webshop nooit af is. Je bouwt die stap voor stap verder uit. We duiken tijdens de opleiding heel specifiek in elke webshop om de juiste accenten te leggen. We screenen de webshops van de ingeschreven deelnemers en brengen aan de hand van concrete voorbeelden en cases verbeterpunten aan. Op het einde van de sessie gaan mensen naar huis met concrete actiepunten voor de eigen webshop, waarmee ze hun online vindbaarheid, gebruikerservaring en het conversiepercentage van de shop zullen verbeteren. Bovendien krijg je ideeën van andere deelnemers.
Wie is Jelle Ryckoort?
Jelle Ryckoort werkt als online marketingexpert bij Mex United, een team van specialisten in marketing en e-commerce. Hij helpt ambitieuze kmo's om de juiste strategie te bepalen in hun online aanwezigheid. Jelle werkt daarvoor graag stap voor stap, altijd in lijn met het ruimere verhaal en het ‘oneerlijk voordeel’ van het bedrijf.
Meer info?
Bent u benieuwd naar de rest van de visie van Jelle Ryckoort? Schrijf u dan in voor de opleiding ‘E-commerce Webshop Optimalisatie’ op donderdag 16 juni.