Weinig bedrijven verklaren zo openlijk de oorlog aan plastic als SodaStream, de Israëlische producent van het toestel waarmee thuis je kraantjeswater kan omtoveren in bruiswater. Johan Schepers, general manager van SodaStream Benelux, over de steile ambities van het bedrijf en de overname door PepsiCo.
Eén op zes Belgen gebruikt vandaag een toestel van SodaStream volgens een studie van GfK, zegt Johan Schepers, algemeen directeur van SodaStream Benelux. Dat lijkt best heel wat, maar volgens Schepers is het weinig. “Ons potentieel ligt veel groter. We willen in elk huis een plaats naast de koffiemachine, de mixer en de broodrooster krijgen. Het probleem is dat de perceptie rond kraantjeswater niet in ons voordeel speelt. Het is volgens ons lekker en gezond, zeker in België, maar ook een beetje saai. Dat proberen we te verbeteren door er bruiswater van te maken en er smaken aan toe te voegen.” Maar Belgen hebben het niet zo begrepen op kraantjeswater. 35 procent drinkt het nooit, blijkt uit een onderzoek in opdracht van SodaStream uit februari 2017. De reden: ze vertrouwen de kwaliteit niet.
U heeft dus werk aan de winkel.
(knikt) De perceptie van kraantjeswater is voor ons heel belangrijk. Als iemand denkt dat het niet lekker of gezond is, zal die nooit een gebruiker van ons product worden. We werken aan dat imago. Feit is dat kraantjeswater meer getest wordt dan bronwater en dat het milieuvriendelijker is dan PET-flessen. Maar de marketing van bronwater is niet te onderschatten: er hangt voor mensen een magisch beeld rond, iets dat diep vanuit de natuur komt opgeborreld en dus wel gezond moet zijn. Het wordt heel erg gehypet, terwijl er amper een verschil is met kraantjeswater. We hebben vorig jaar in Antwerpen een test gedaan en mensen gevraagd of ze uit acht stalen hun favoriete watermerk konden halen. Velen duidden met veel overtuiging één bepaald glas aan, terwijl we in alle glazen gewoon kraantjeswater gedaan hadden.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?