Jumbo
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Jumbo
Per 1 november is commercieel directeur Frances Franken vertrokken bij Jumbo. Haar plaats wordt ingenomen door Jorieke de Vries, voorheen marketingdirecteur bij Lidl. Haar functie wordt opgesplitst: de afdeling buying, merchandising en marketing worden elders ondergebracht.
Het gaat moeilijk bij Jumbo. Zowel in Nederland als België worstelt het met enkele hardnekkige problemen. In ons land deden even geruchten over een mogelijk vertrek de ronde, maar dat veegde het bedrijf van tafel. In Nederland is er dan weer niet alleen de witwaszaak met de voormalige CEO Frits van Eerd, maar ook de overname van restaurantketen La Place die niet verloopt zoals voorzien en de kostenstructuur die niet goed zit. Tegenover die achtergrond is de Nederlandse supermarktketen begonnen aan een herschikking aan de top. Jorieke de Vries, die overkomt van Lidl, wordt de nieuwe marketingverantwoordelijke. Zij neemt de plaats in van Frances Franken, wiens vertrek niet helemaal verrassend is. CEO Ton van Veen had al aangegeven dat Jumbo te veel ‘blauw’ had binnengehaald, verwijzend naar Albert Heijn, waar De Vries vandaag kwam. Tegelijk wordt er geschoven met enkele functies. De afdeling buying valt door de aangekondigde internationale inkoopsamenwerking met Everest en Epic direct onder ceo Ton van Veen. Wibo van Wijk zal deze afdeling gaan leiden en rechtstreeks aan Van Veen rapporteren. Merchandising zal rapporteren aan de directeur sales & operations. Volgens Ton van Veen zijn de herschikkingen in lijn met de recente aanscherping van de strategische koers.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?