Jumbo
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Jumbo
Eind mei stopt de Nederlandse supermarktketen Jumbo als eerste met vleespromoties in al haar winkels en online verkoop in Nederland. Dat maakte het bedrijf zelf bekend. In België verandert er niks.
“Vanaf week 22 2024 zullen tijdelijke prijspromoties, zogenaamde ‘van/voor-aanbiedingen’ van vers rundvlees, vers varkensvlees en verse kip bij Jumbo verleden tijd zijn”, liet Jumbo weten in een persbericht. De actie heeft een impact op zowel alle fysieke winkels van de keten in Nederland, maar ook op zijn online verkoop. België blijft daarentegen buiten schot. Volgens de retailer is deze nieuwe maatregel in lijn met zijn ambitie om in 2025 50% dierlijke eiwitten en 50% plantaardige eiwitten te verkopen, en tegen 2030 zelfs 60% plantaardige eiwitten versus 40% dierlijke eiwitten. Bovendien past het stoppen met vleespromoties in de strategie van Jumbo om elke dag lage prijzen te hanteren voor haar klanten, aldus het bedrijf. "Met het stopzetten van vleespromoties zetten we een belangrijke stap in de richting van onze bijdrage aan de eiwittransitie van dierlijke naar meer plantaardige voeding”, reageert Ton van Veen, CEO van Jumbo. “We realiseren ons dat versnelling hierin nodig is en hebben daarom als eerste in de markt deze stap genomen. Wij zijn niet over een nacht ijs gegaan in het streven naar een 50/50 eiwittransitie-doel in 2025. Uit analyses is inzichtelijk geworden dat het realiseren van dit tussentijdse doel alleen gehaald kan worden door te stoppen met vleespromoties."
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?