Jumbo Groep Holding boekte in het eerste halfjaar van 2019 een indrukwekkende groei van 16,5% waardoor de omzet afklokte op 4,63 miljard euro. Die groei was vooral te danken aan Jumbo dat zijn omzet wist op te krikken tot 4,46 miljard euro (+7%) en zelfs een historisch hoog marktaandeel van 21,6% behaalde. Dit jaar wil de groep vooral focussen op de uitbreiding van zijn thuisbezorging en winkelpark, ook in ons land.
Jumbo Groep Holding heeft in de eerste 6 maanden van dit jaar zijn groei versneld voortgezet. Zo krikte de groep zijn omzet op tot 4,63 miljard euro, een stijging van een indrukwekkende 16,5%. 4,46 miljard euro was daarbij afkomstig van Jumbo die een groei van maar liefst 7% optekende, een mooi resultaat dat ver boven het marktgemiddelde ligt. De opening van 44 nieuwe supermarkten, waaronder de resterende Emté-winkels die worden omgebouwd naar Jumbo-formules, droeg daarnaast bij tot een historisch hoog marktaandeel van 21,6%. Naast Jumbo droeg La Place zo’n 83 miljoen (+5%) euro bij aan de totale omzet en waren ook de nog niet omgebouwde Emté-winkels goed voor zo’n 85 miljoen euro.
“Onze strategie om klanten te verrassen met foodbeleving werpt steeds duidelijker haar vruchten af", verklaart CEO Frits van Eerd. “Klanten omarmen deze beweging. Tijdens het winkelen willen ze meer en meer inspiratie opdoen: ruiken, proeven, nieuwe ideeën krijgen, ter plekke eten. Dat verklaart ook het succes van de Jumbo Foodmarkt, waarvan we er nu al zeven hebben door heel het land. Elementen van dit concept voegen we ook vaker toe aan onze reguliere winkels. We merken dat de klant meer besteedt door de extra beleving die we bieden. Dat zien we ook terug in loyaliteit: onze miljoenen vaste klanten vinden het prettig om winkelbezoek af te wisselen met bestellingen via Jumbo.com. Dat is het fundament onder onze koers om dé leidende omnichannel speler van het land te worden.”
Winkelpark
Gesterkt door deze mooie resultaten, wil de supermarktketen ook dit jaar volop blijven investeren in zijn winkelbestand. Zo vernieuwde Jumbo in de eerste 6 maanden van dit jaar al 20 winkels en daar komen er tegen eind dit jaar nog eens 20 bij. Daarnaast voegde het bedrijf tussen januari en juni 44 winkels toe aan zijn winkelbestand, waaronder de resterende door Jumbo overgenomen Emté-supermarkten en de winkels van oud-Plus ondernemer Geert Benders. Dit najaar breidt Jumbo uit met nog circa 5 nieuwe supermarktlocaties en 2 Jumbo City-winkels. Bovendien kondigden we gisteren nog aan dat Jumbo ook 6 Agrimarkt-winkels wil overnemen in het Zuidwesten van Nederland. Al moeten de Nederlandse mededingingsautoriteiten de transactie nog goedkeuren. Tot slot staan er dit jaar ook nog nieuwe La Place-vestigingen gepland onder meer in Roosendaal en Madrid. Het totaal aantal La Place-vestigingen eindigt zo op 105.
En ook België wordt niet vergeten. Zo vertelde Peter Isaac, CEO van Jumbo België ons begin dit jaar dat Jumbo dit jaar drie winkels zal openen in Pelt, Lanaken en Rijkevorsel. Volgend jaar volgen er dan nog eens 12 tot 15 winkels, om op termijn uiteindelijk zo’n 100 vestigingen te openen in ons land. Jumbo herhaalde deze ambitie bij de bekendmaking van zijn halfjaarcijfers.
Thuisbezorging
Verder gaat de groep ook zijn thuisbezorgingsservice uitbreiden, aangezien de vraag maar blijft toenemen. Sinds eind 2018 pakt Jumbo dit aan door te bezorgen vanuit gecentraliseerde hubs. Deze zijn al operationeel in de regio’s Den Bosch, Amsterdam en Zeeland. Later dit jaar komt daar de regio Utrecht bij. “Dit bezorgmodel is efficiënter en duurzamer dan thuisbezorging via de winkels. Bovendien biedt het betere mogelijkheden om waar nodig effectief op te schalen en klanten in dichtbevolkte stedelijke gebieden te bereiken. Meer klanten kunnen daardoor profiteren van een ruime keuze aan exactere bezorgmomenten”, verduidelijkt Jumbo.
Distributiecentra
Om de aanhoudende groei van Jumbo het hoofd te bieden investeert de holding ook volop in zijn logistieke centra. De supermarktketen bouwt momenteel een nieuw, volledig gemechaniseerd landelijk distributiecentrum in Nieuwegein. De bouw hiervan is in volle gang en zit op schema. De geplande oplevering is in het tweede kwartaal van 2020. Verder ondergaan alle Jumbo distributiecentra komende periode een duurzaamheidsoperatie, zij worden onder meer voorzien van zonnepanelen.