- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De Belgische kaasmaker Bel Group (La Vache Qui Rit, Boursin, Kiri) wil de Franse MOM Group overnemen. Door het opkopen van Franse merken als Materne en Mont Blanc, wil Bel sterker staan in het ‘healthy snacks’ segment.
Het management van Bel is al gestart met exclusieve onderhandelingen met het private equityfonds LBO France, de meerderheidsaandeelhouder van MOM. Bel wil zelf een meerderheidsbelang nemen in MOM, terwijl een minderheid van de aandelen in handen van het MOM-management zou blijven. Financiële details zijn nog niet bekend, maar beide partijen hopen de deal tegen eind dit jaar rond te krijgen.
Met deze overname wil Bel zich vooral versterken in het groeiende segment van de gezonde snacks. MOM staat hier net sterk in met merken als Mont Blanc en Materne, die fruitsnacks en -purees aanbieden. Het Franse Materne staat overigens los van het Belgische gelijknamige confituurmerk. Beiden hebben dezelfde oprichter maar gaan al sinds 1990 hun eigen weg.
Antoine Fiévet (CEO Bel): “Deze deal met het management van de MOM Group biedt een historische kans voor Bel om een grote speler in single-serving healthy snacks uit te bouwen, in lijn met de strategische ambities van onze groep. De compleey complementaire productassortimenten lenen zich perfect om in te spelen op de groeiende verwachtingen van consumenten en om de nutritionele uitdagingen in verschillende landen tegemoet te komen.”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?