- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Kazen hebben een ongelofelijke groei gekend door de crisis. Maar is alles wel zo positief als het lijkt en wat zijn de laatste trends? Wij zochten het voor u uit.
De gezondheidscrisis heeft ons land de afgelopen maanden platgelegd en ook nu lijkt het coronavirus verre van overwonnen. Toch wil dat niet automatisch zeggen dat iedereen heeft afgezien van de crisis, integendeel. De categorie kaas die de afgelopen jaren moeilijk groeide in volume – qua omzet was er geen probleem – beleefde dit jaar een spectaculaire groei. “In de eerste maanden van de lockdown had men het altijd over de sterke consumptie van toiletpapier, pasta, bloem enzovoort. Maar in absolute waarde is kaas veel meer gegroeid. Kaas was een van de sterkste stijgers tijdens de lockdown, naast groenten en fruit en, in mindere mate, vlees”, verklaart Eric Gantois, category manager kaas bij Carrefour Belgium. In het algemeen stegen de kazen volgens marktonderzoeksbureau Nielsen met 7% in volume en 8,5% in waarde in de periode van september 2019 tot september 2020. Ook de gemiddelde prijs per kilo steeg het afgelopen jaar licht (+1,4%).
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?