Jacob's Conceptstore
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Jacob's Conceptstore
Het rommelt bij Jacob’s Conceptstore, de cadeauketen die de voorbije vier jaar furore maakt. Ontwerpers en ondernemers klagen over achterstallige betalingen.
“Jacob’s Conceptstore groeit als kool”, klonk het vorig jaar, nadat oprichter Thomas Nouws in enkele weken tijd 13 filialen opende. In de cadeauketen krijgen creatieve ondernemers en ontwerpen (letterlijk en figuurlijk) een etalage om hun cadeau- en decoratieproducten aan de man te brengen. In de ruil daarvoor geven ze een commissie van 35% op de verkoop. In totaal zijn er in ons land 24 filialen, maar de groeispurt van vorig jaar gaat steeds meer gepaard met klachten over wanbetalingen. In juli vorig jaar waren er al klachten over betalingen aan zelfstandigen, sinds enkele maanden zijn er opnieuw cashflowproblemen en veel misnoegde creatieve ondernemers. Eén van hen, aanwezig in meerdere winkels van Jacob’s Conceptstore, heeft het tegenover Gondola over “winkels die half leeg staan, mensen die niet uitbetaald worden en daardoor failliet dreigen te gaan”. Bij verschillende creatieve ondernemers gaat het om wanbetalingen van enkele duizenden euro’s, bij anderen gaat het om een veelvoud daarvan.
Thomas Nouws is niet bereikbaar voor commentaar, maar in een mail gericht aan ontwerpers die aanwezig zijn in Jacob’s Conceptstore schreef hij: “Ik betreur het ten zeerste dat er enkele mensen niet tevreden zijn ondanks mijn team en ikzelf ons uiterste best doen om zoveel mogelijk ontwerpers een verkooppunt aan te bieden. (…) Ondanks negativiteit altijd makkelijker te verspreiden is dan positiviteit zet ik mij 7/7 ten volle in voor honderden ontwerpers. Mensen die het verdienen dat hun producten en zij als ondernemer in de kijker gezet worden. Ik ben dan ook zeer blij met de vele positieve en fijne samenwerkingen en prachtige mensen achter deze merken.” Nouws verwijst in de mail naar een crowdlendingsactie die vorig jaar 343.500 euro opbracht, waarmee volgens hem verschillende filialen grondig gerenoveerd en heringericht werden, met als gevolg dat de verkoop de hoogte in ging. Nouws sprak vorig jaar de droom uit om uit te breiden naar Frankrijk en Nederland.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?