Jumbo streeft naar 200 kletskassa’s in Nederland en wil er ook één openen in ons land. Het gaat om kassa’s waar klanten bij het afrekenen rustig een praatje kunnen slaan met de kassier(ster). Precies het tegenovergestelde van onbemande kassa’s en zelfscannen, dus.
Jumbo wil in Nederland 200 kletskassa’s openen en brengt het concept ook naar ons land. Bedoeling is de eenzaamheid bij (vooral oudere) mensen te verlichten. Jumbo testte het concept voor het eerst in 2019 en was er tevreden over, maar met de komst van de coronacrisis ging de plannen even de koelkast in. De supermarkt is voor veel eenzame mensen een van de enige plaatsen waar ze andere mensen ontmoeten en even een babbeltje kunnen slaan. Het idee staat helemaal haaks op de evolutie waarbij supermarkten klanten de mogelijkheid bieden zelf hun producten te scannen of die kassaloze winkels openen, om boodschappen zo snel en efficiënt mogelijk te laten verlopen. Tijd is geld voor veel klanten.
Gratis reclame
Niet zo bij de kletskassa’s van Jumbo. Zij gaan in tegen de evolutie naar meer efficiëntie en digitalisering door klanten de kans te geven om een babbeltje te slaan en de tijd te nemen om af te rekenen. Slim gezien, omdat (vooral) bejaarden vaak op een minder haastig tempo boodschappen doen en op die manier een extra reden om voor Jumbo te kiezen. Zowat een kwart van de Belgische bevolking bestaat uit oudere mensen, die vaak verkiezen om minder snel hun boodschappen af te handelen. Met de kletskassa’s ziet de Nederlandse supermarkt kans om zich te profileren bij die belangrijke doelgroep, die veel minder boodschap heeft aan nog meer digitalisering en efficiëntie. In een tijd waarin de concurrentie heel scherp is, is het voor Jumbo een manier om zich te onderscheiden. Zeker omdat beleving voor veel winkels steeds meer een manier wordt om mensen naar zich te lokken. Nog een reden waarom het een slimme zet: Jumbo krijgt met het initiatief heel wat gratis reclame.
Grenzen aan digitalisering
De kletskassa’s van Jumbo tonen dat er grenzen zijn aan de digitalisering waar de retailsector vaak voor kiest. Voor een belangrijke groep is zelfscannen en online bestellen een zegen, voor een andere groep is het dat niet. Zij willen dat een supermarkt meer is dan een plaats waar ze snel en efficiënt hun boodschappen kunnen doen. Net daarom benadrukt Colette Cloosterman-van Eerd, topvrouw bij Jumbo, dat de supermarkt nooit afscheid zal nemen van de traditionele kassa. “Ik ben een groot voorstander van digitalisering, maar er moet altijd een plek zijn waar klanten terecht kunnen voor vragen of kunnen afrekenen als ze niet zo thuis zijn in de digitale wereld.”