iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
De Belg is en blijft een koffieliefhebber. De verkoopvolumes nemen af door de prijsstijgingen, maar de omzet houdt - in tegenstelling tot de meeste andere categorieën - goed stand. Single serve blijft het goed doen.
Een bakje troost gaat er nog altijd vlot in bij de Belg, al laat de impact van de hoge inflatie zich voelen. De categorie ‘koffie en cichorei’ zag volgens cijfers van marktonderzoeksbureau NielsenIQ het voorbije jaar het volume dalen met 4,79%, al was er door een gemiddelde prijsverhoging van 6,19% nog altijd een omzetstijging van 1,1%. Dat is een bonus die vandaag in bijna geen enkele categorie terug te vinden is. Ter vergelijking: bij thee en infusies, een subcategorie van warme dranken, bedraagt de prijsstijging slechts 1,95%, maar is er wel een omzetdaling van 3,21%. Het volume zakte er met 5,06% terug. Dat koffie het in moeilijke omstandigheden vrij goed blijft doen, komt voor velen niet als een verrassing. “In 2022 blijven we zien dat Belgen minder van thuis werken en dus ook minder thuis koffiedrinken”, zegt Goele Smeyers, senior brand marketing manager bij JDE Coffee. “Toch blijft het volume van de koffieverkoop in de retail lichtjes boven dat van 2019. Koffie is een categorie die in het algemeen goed standhoudt: we hebben allemaal onze koffie in de ochtend nodig als energieboost of we drinken allemaal wel eens een kopje tijdens een pauze. Dat is één van de redenen waarom consumenten koffie blijven drinken, ondanks terugvallende consumentenvertrouwen en inflatie. We zien stijgende FMCG-prijzen, ook voor warme dranken, maar de impact op koffieconsumptie blijft beperkt.”
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?