- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Colruyt krijgt opnieuw klappen op de beurs. De waarde van het aandeel daalde in twee dagen tijd met 10%. “Er breken moeilijke jaren aan voor foodretailers, maar vooral voor Colruyt.”
Het begon gisteren met de resultaten van de Britse retailer Tesco, die zwaarder bleken te lijden onder de inflatie dan gedacht. Het zorgde ervoor dat de aandelen van alle foodretailers naar beneden gingen, maar dat van Colruyt nog net iets meer dan de rest. In twee dagen tijd daalde de beurswaarde met 10%. Een afspiegeling van het feit dat de retailer het moeilijk heeft? “Het aandeel van Colruyt is normaal gezien inflatie- en crisisbestendig”, zegt Michiel Declercq, analist bij KBC Securities. “Als het leven duurder wordt, gaan mensen meer naar Colruyt omwillen van de lage prijzen. Maar vandaag zit we met een ander soort crisis dan in 2008, omdat de grondstoffen- en energieprijzen stijgen. Colruyt kan die door zijn lage prijzen-strategie veel minder doorrekenen dan andere retailers. Bij Delhaize bedroegen de prijsstijgingen gemiddeld 4%, bij Colruyt is dat maar 2%. De druk op de marges groeit. Daarbij komt dat Albert Heijn België de prijsdruk opvoert. Ahold Delhaize kan het zich permitteren om dat te doen, voor hen is Albert Heijn België een relatief klein onderdeel. Daarbij komt dat ook Jumbo op sommige producten ook harde promoties doet.”
Het is niet de eerste keer dat Colruyt beursdalingen moet slikken de voorbije maanden. “Het gebrek aan buurtwinkels en corona speelde hen al op, maar onlangs ging het aandeel er wel opnieuw vooruit. Dat had te maken met de inflatie en de verminderde koopkracht van veel mensen. In die omstandigheden doet Colruyt het altijd goed. Maar nu zijn daar andere elementen bij gekomen. Wanneer de groep in juni haar resultaten zal bekend maken, zal de impact van de oorlog in Oekraïne er nog niet echt in te voelen zijn. Het boekjaar loopt bij hen maar tot maart. De vraag is wat we mogen verwachten voor de toekomst, wanneer die impact wel in de resultaten zal te zien zijn. Supermarkten zullen in het algemeen ook niet kunnen vermijden dat de prijzen in de huidige omstandigheden verhoogd moeten worden, zoals voedingsbedrijven vandaag vragen. Het is duidelijk dat er moeilijke jaren komen. Voor foodretailers in het algemeen en voor Colruyt.”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?