iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Na de Nederlandse Autoriteit Consument & Markt (ACM), overweegt nu ook de Belgische mededingingsautoriteit (BMA) om een onderzoek in te stellen naar de webwinkel Bol. Het platform wordt verdacht van oneerlijke concurrentie.
Woensdag berichtte Gondola dat de Nederlandse mededingingsautoriteit ACM een onderzoek had ingesteld naar de handelspraktijken van Bol. Verschillende bedrijven hadden namelijk gemeld dat Bol zichzelf en bepaalde ondernemers bevoordeelt, terwijl hun eigen aanbiedingen minder zichtbaar zijn op het platform. De zaak lijkt nu ook in België stof te doen opwaaien, want ook de Belgische mededingingsautoriteit heeft het platform Bol in het vizier, bevestigt het kabinet van de minister van Economie, Pierre-Yves Dermagne, die de zaak heeft onderzocht. "De gestelde vragen worden met bijzondere aandacht gevolgd door het BMA, en de autoriteit zal onafhankelijk beslissen of er voldoende redenen zijn om een onderzoek in te stellen", luidt het persbericht van het kabinet van de minister. De organisaties Unizo en NSZ zijn alvast voorstander van zo’n onderzoek, al moeten volgens Unizo ook andere grote internetplatformen zoals Amazon onderzocht worden. “We pleiten al langer om de machtspositie van grote onlinehandelsplatformen ten opzichte van kleine retailers verder aan te pakken”, zegt UNIZO-topman Danny Van Assche, die erop wijst dat van een werkelijk partnerschap vrijwel nooit sprake is. “De meest voorkomende klachten zijn de voorkeursbehandeling van de producten die door de platformen zelf worden verkocht, de grote eisen en voorwaarden die worden geëist van de kmo’s maar ook het gebrek aan goede communicatie vanuit de platformen zelf, het eenzijdig schorsen van de accounts, de problemen met de plaatsing van de producten, de hoge commissies en het laattijdig uitbetalen van de verschuldigde bedragen.” Het neutraal syndicaat voor zelfstandigen NSZ zit op dezelfde golflengte wat deze kwestie betreft en heeft in het verleden al kritiek geuit op de marktpraktijken van het platform. "NSZ roept de Belgische Mededingingsautoriteit dan ook op om spoedig een grondig onderzoek te starten naar de werkwijze van de Belgische tak van Bol”, aldus NSZ. Het syndicaat eist transparantie en een eerlijk speelveld waarbij alle verkopers gelijke kansen krijgen op het platform. “Wij zullen intussen ook zelf overleg inplannen met Bol om duidelijke afspraken te maken. De kleine zelfstandige moet ook hier beschermd worden”, besluit het syndicaat.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?